STCC Karlskoga: Ekblom femma i regn

Fredrik Ekblom hade ledningen i flera varv i finalen på Gelleråsen. Men ett tilltagande regn satte punkt för guldplanerna på nationaldagen och han slutade på femte plats. Efter ett rörigt regnkval torkade banan upp något och de 10 100 i publiken kunde packa ihop paraplyerna för en stund. Fredrik Ekblom och Tommy Kristoffersson startade från tredje respektive sjunde startruta. Första varvet blev dramatiskt. Fredrik Ekblom gjorde en bra start från tredjeplatsen och tog sig förbi Richard Göransson efter ett par kurvor. Tommy Kristoffersson fick en smäll av Jens Hellström och körde av, men tog sig upp ett par placeringar senare. - Det har varit en strulig helg, konstaterade Tommy Kristoffersson efteråt. Vädret gjorde att det blev väldigt chansartat. Janne Flash Nilsson höll ledningen i ett halvt varv innan han körde av. Fredrik Ekblom höll förstaplatsen efter första varvet, följd av Richard Göransson och Tomas Engström. Samtidigt började regnet komma tillbaka och banan blev allt mer lik en halkbana. Efter fem varv blev regnet ödesdigert för Fredrik Ekblom och han körde av i kurvan före start- och målrakan. - Det är nackdelen med att ligga först i såna lägen. Det var samma med Janne. Dom som ligger bakom kan se när det är dags att kliva av lite grann, säger Fredrik Ekblom. När han kom upp på banan igen var det på en nionde plats, med Tommy Kristoffersson på elfte. Ett par varv senare stoppade tävlingsledningen racet och beordrade Wet race, det vill säga byte till regndäck och omstart med 11 varv kvar. Ekblom körde återigen bra efter omstarten och körde om både Dahlgren och Sandström i Volvo-teamet. Richard Göransson fick en drive through för att inte ha bytt däcken i tid. På allra sista varvet lyckades Flash ta sig om Ekblom, som slutade på femte plats. - Det jag tar med mig är att bilen gick grymt bra när det var torrt. Vi hade en aggressiv torrinställning och det gick fruktansvärt fort, säger Fredrik Ekblom. 1 Tomas Engström, Honda 18 varv 2 Johan Stureson, Peugeot +1.572 3 Thed Björk, BMW + 6.506 4 Jan Nilsson, BMW +7.572 5 Fredrik Ekblom, Audi/KMS +7.810 6 Jens Hellström, Honda +9.089 7 Daniel Haglöf, Honda +13.521 8 Richard Göransson, BMW +14.517 9 Edward Sandström, Volvo +18.320 10 Tommy Kristoffersson, Audi/KMS +26.671 För poängtabell, se www.audisport.nu senare. ... STCC TV-tider Mån 6/6 12.30-16.00 Viasat sport 3 direktsändning från Gelleråsen Mån 6/6 20.10-21.05 Viasat sport 1 sammandrag Mån 6/6 22.00-23.00 ZTV Magasinsprogram STCC Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57