STCC inför Knutstorp: Thed Björk har vinnarflytet

Han tog ledningen i STCC-serien med seger på Ring Knutstorp i första tävlingen och sedan dess har Thed Björk behållit förstaplatsen. Nu är han och Auditeamet tillbaka på skånska Knutstorp-banan och har möjlighet att ta hem segern i STCC-mästerskapet redan till helgen. - Men förutsättningar är de absolut tuffaste. Thed har 60 kg extra vikt och Knutstorp är känd som en riktig BMW-bana, säger teamchefen i Audi/KMS, Tommy Kristoffersson. Den extra vikten har Thed för att han vann förra tävlingen på Gelleråsen. Men Thed verkar inte orolig, han är en racerförare med starkt självförtroende i år. - Jag har kört med mycket vikt förr och lyckats bra, det gäller bara att hitta de perfekta inställningarna på bilen. Jag skulle inte ha något emot att avgöra redan på Knutstorp, säger Björk. Tommy Kristoffersson berättar att Thed hälsade på i KMS racingverkstad i Arvika i veckan. - Han var här och pratade med grabbarna, fikade och längtade till Knutstorp. Han tycker det är för lång tid mellan loppen, det blir drygt att vänta på att få köra racerbil, så han var tvungen att blåsa upp till Arvika och känna lite på bilen. - För Thed verkar inget vara omöjligt just nu, han är full av självförtroende och har ju positiva minnen av Knutstorp från i våras. Då var Björk snabbast i kvalet, blev trea i Super Polen och vann loppet, visserligen efter att BMW-konkurrenterna körde bort sig, en efter en, men han vann. Sedan dess har han alltså behållit ledningen i STCC, just nu med 12 poäng före BMW:s och Flash Engineerings Richard Göransson. - Den individuella prestigematchen inom BMW, mellan Flash och West Coast Racing kan kanske gynna oss. Det blir nog en del hårda fighter om pallplatserna mellan Göransson, Flash, som kör helt nya bilar och Huisman, Rudholm som kör fjolårsbilar, tror Tommy Kristoffersson. Audi/KMS kommer taggade och väl förberedda till Knutstorp, och enligt Tommy som ett lag med sikte på seger. - STCC kan avgöras här och vi har ingen annan strategi än att kvala bra och vara före Richard (Göransson) och Duncan (Huisman). Auditeamet har Björk på topp med 46 poäng, 12 poäng före Richard Göransson, Fredrik Ekblom på sjunde plats, 20 poäng, 15 poäng efter Göransson, och Tommy Kristoffersson på elfte plats med nio poäng. Stallet har haft sina bilar i Super Pole, det vill säga på de åtta första kvalplatserna, i så gott som varje tävling. Fredrik Ekblom har visserligen haft ett tungt år med en mängd mekaniska problem och oförutsedda händelser – som att bland annat köra på en lufttub som hade rullat i depågatan från ett annat team och ett drivaxelbrott – men han har varit snabb i alla tävlingar. Han och Göransson är de enda som kvalificerat sig i Super Polen i alla lopp. - Det har gått lite troll i den här säsongen, så mästerskapet är skrotat för min del, men nu siktar jag på att göra två bra lopp till i år och ta poäng från de andra. Det kanske kan hjälpa Thed lite, säger Fredrik Ekblom. Thed Björk har däremot vinnarflytet i år och inget annat stör honom: - Jag har bara Knutstorp i huvudet just nu. Jag har kört banan i huvudet många gånger, och jag ska göra allt för att maximera bilinställningarna och peppa teamet. Det är det enda jag tänker på. Förra året var han STCC-tvåa i BMW, i år har han siktet högre ställt i Audi. STÄLLNING FÖRARMÄSTERSKAP STCC 2006, EFTER SJU TÄVLINGAR 1. Thed Björk, Audi A4, 46 2. Richard Göransson, BMW, 35 3. Duncan Huisman, BMW, 33 4. Robert Dahlgren, Volvo, 24 5. Tomas Engström, Honda, 23 7. Fredrik Ekblom, Audi A4, 20 11. Tommy Kristoffersson, Audi A4, 9 STÄLLNING MÄRKESMÄSTERSKAP STCC 2006 1. Audi/KMS, 52 2. WCR/BMW, 45 3. Flash/BMW, 44 4. Engström Honda, 28 5. IPS/Peugeot, 28 Se STCC i TV: Måndag: 22.30 SVT2 Race, varje måndag efter tävling Tisdag: 16.30 SVT2 Race repris, TV1 eller TV2