STCC inför Anderstorp: Audi/KMS vinner på lagarbetet

Lagarbete, bra stämning och fabrikens engagemang. Därför ligger Audi-bilarna ligger i topp i STCC i år. Men det är också tre individer, tre egoistiska och skickliga racerförare med vinnarskalle som ger allt på racerbanan men samtidigt kan samarbeta i depån. Audi-teamet har aldrig varit starkare än inför Anderstorps STCC-tävling i helgen. - Vi är nog det team som har gjort minst misstag i år. Vi visste att vi inte hade råd att tappa något lopp för att ligga i topp, säger Tommy Kristoffersson, en av Audis tre toppförare i STCC-serien, men också lagledare och teamchef för Audi/KMS-stallet. Med Thed Björk i serieledning med tolv poäng, Fredrik Ekblom som trea på 19 poäng, bara fem poäng efter tvåan Richard Göransson, och Tommy Kristoffersson på nionde plats i serien är Audi-teamet det mest framgångsrika STCC-teamet hittills i år, och leder också märkesmästerskapet. I senaste tävlingen på Vålerbanan i Norge var Audis förare tvåa, trea och fyra. - Theds andraplats var resultatet av ett starkt lagarbete, berättar Tommy. Inget stämde för Thed på lördagsträningen, men med gemensamma krafter vände det över natten. Då körde han fortast och tog pole position. - Alla jobbade ihop, ingenjörer och mekaniker satte sig ned och diskuterade tillsammans med Thed, mig och Fredrik och hittade rätt inställningar och fick ordning på bilen. Det gav mental trygghet för Thed som satte stor press på sig själv eftersom han körde med full viktlåda. - Sen gjorde Thed sin del och blev tvåa, förklarar Tommy. Bra stämning Lagarbetet mellan förare och ingenjörer har också stor inverkan på den goda stämningen i teamet. Att både Thed och Fredrik stortrivs är känt. - Det är kul att se att det lyser i ögonen på mekanikerna inför varje tävling, de vill dit och prestera och vet att de och vi har möjligheterna att vinna ihop, berättar teamchefen och föraren Tommy Kristoffersson, som haft ett bra år, liksom både Thed Björk och Fredrik Ekblom. Thed har plockat poäng i varje tävling, vunnit två, varit tvåa i en och trea i en. Fredrik har kört bra men haft mer otur, körde oförskyllt på en lufttub i depån som ett team tappat, och drabbades av drivaxelbrott i en tävling. Tommy har plockat nio poäng i två race. - STCC är en av världens tuffaste mästerskap, det är jämnt och hårt. I år kör Audi/KMS med tre bilar, hur påverkar det era möjligheter på Anderstorp och att kunna vinna serien? - Racing är inte en one-man-show. Vi har haft alla tre förare i Super Pole för det mesta, det har tagit platser från de andra teamen och det är viktigt. De andra teamen har ofta bara en toppförare per team. Engagemang från Audi-fabriken I år har Audi/KMS-teamet en stor fördel jämfört med tidigare genom Audi-fabrikens större engagemang i Sverige, och det har betytt oerhört mycket för framgångarna, enligt Tommy: - Vi har gjort ett lika bra jobb tidigare med det material vi haft, men i år har vi fått ett större förtroende och inflytande hos Audisport. Det har gett oss bättre material och bättre möjligheter. Det är man tvingad att ha om man ska ligga i topp. I helgen körs den sjätte STCC-tävlingen för året på Anderstorp: - Den har långa svepande böjar som borde passa oss om vi kan paketera allt rätt, men även en lång raksträcka som vi inte gillar. Det är en viktig tävling eftersom de tre sista racen körs på banor som passar oss sämre, men vi känner oss stärkta av framgångarna. - Min och Audis målsättning är att vinna mästerskapet, vilken förare som gör det är av mindre betydelse, så länge vår bil är längst fram, avslutar Tommy Kristoffersson. Men det håller nog inte Thed Björk och Fredrik Ekblom helt med om. De är ju egoistiska racerförare som alltid kör för seger! STÄLLNING FÖRARMÄSTERSKAP STCC 2006, EFTER FEM TÄVLINGAR 1. Thed Björk, Audi A4, 36 2. Richard Göransson, BMW, 24 3. Fredrik Ekblom, Audi A4, 19 4. Tomas Engström, Honda, 18 5. Robert Dahlgren, Volvo, 18 9. Tommy Kristoffersson, Audi A4, 9 STÄLLNING MÄRKESMÄSTERSKAP STCC 2006 1. Audi/KMS, 40 2. Flash/BMW, 32 3. WCR/BMW, 29 4. Engström Honda, 22 5. Polestar/Volvo, 19 Se STCC i TV: Måndag: 22.30 SVT2 Race, varje måndag efter tävling Tisdag: 16.30 SVT2 Race repris, TV1 eller TV2 Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57