STCC Final Våler: Tommy Kristoffersson trea

Dramatiken var hög på Vålerbanan, bilar flög av banan och det regnade delar från krascher. Fredrik Ekblom blev ett av offrena. Men det blev ändå en Audiförare på pallen, Tommy Kristoffersson tog tredjeplatsen efter en oerhört stark körning. – Bilarna gick fantastiskt, så det borde kännas bra. Men det är smolk i bägarna att inte Fredrik fick komma i mål. Vi hade segervittring, sa Tommy. De två röda Audibilarna var lika heta som sin färg i kvalracen på Vålerbanan. Fredrik körde upp sig åtta positioner från sista till sjätte i första kvalet och vann andra. – Teamet har gjort ett fantastiskt jobb med båda bilarna. Vi har varit snabbast på Våler, men det vill sig inte för oss i år. Vi lyckas inte i finalerna, säger Tommy. I finalen plockade Fredrik en plats från Tommy Rustad i starten och kom ut trea efter Tomas Engström och Richard Dahlgren. Men bakom tättrion var det kalabalik, krasch efter krasch tvingade tävlingsledningen att stoppa loppet. I omstarten blev fajten hård mellan Richard Göransson, Tomas Engström och Fredrik Ekblom, som gick nästan i bredd genom chikanen, Fredrik ytterst. Plötsligt slänger framvagnen till och den röda Audin kastas ut i gruset och räcke. Slutåkt. – Det var inte min dag. Jag är så jäkla besviken. Jag hade en vinnarbil och det kändes att jag hade ett guldläge. Jag hade ingentintg annat att göra än att fajtas, men Engström upptäckte mig och gav mig en törn så jag åkte av, kommenterade Fredrik. Även Tommy Kristoffersson blev avkörd av Edward Sandström, men kom upp på banan igen och tog upp en vass jakt på täten. En efter en fick se sig omkörd och plötsligt låg Tommy fyra och hade korn på Thed Björk. – Ett varv till så hade han kört om mig. Sa BMW-föraren Thed Björk, som överraskande blev tvåa sedan Johan Sturessons Peugeot gav upp strax före mål med fel på bränsletillförseln. Då vann istället Richard Göransson, som därmed utökade sin ledning i tabellen. Tommy Kristoffersson tog sin första och efterlängtade pallplats för säsongen. – Det skulle ha känts ännu bättre att ha Fredrik däruppe, det var det vi satsade på hela helgen, och vi var ytterst nära. – Det roliga är att vi visat att vi har haft de snabbaste bilarna. Nu är det bara finalen kvar, och Richard Göransson leder med 41 poäng före Fredrik Ekblom. – Ja, för några år sedan ledde vi med lika mycket, men förlorade ändå finalen med en poäng. Så var inte för säker, tänk på det du i fjorton dagar, sa Tommy till Richard med en glimt i ögat. STCC Final Våler: 1. Richard Göransson, BMW 2. Thed Björk, BMW 3. Tommy Kristoffersson Fredrik Ekblom, bröt Poängställning (inofficiell) i STCC efter Våler: 1. Richard Göransson, 114 2. Thed Björk, 103 3. Tomas Engström, 74 4. Fredrik Ekblom, 73 5. Johan Sturesson, 70 6. Edward Sandström, 69 7. Robert Dahlgren, 57 8. Tommy Rustad, 45 9. Tommy Kristoffersson, 39 Viasat Sport 4/9, Kl 20.00-21.00, Sammandrag av STCC och JTCC Z-TV, 5/9 Kl 22.00-23.00, Sammandrag av STCC och JTCC Viasat Sport, söndag 11/9, STCC Supportklasser, magasinsprogram, Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57