STCC: Audi femma och sexa i premiären

Tommy Kristoffersson var snabb hela helgen i sin Audi A4 på första STCC-tävlingen på Ring Knutstorp, Fredrik Ekblom en aning snabbare. Men marginalerna var inte riktigt på Audis sida i en av de tätaste tävlingarna man sett i STCC. BMW vann dubbelt, Det blev ändå en hygglig poängskörd för Audi, Fredrik tog femte plats och Tommy sjätte. Som en svärm ilskna getingar stormade STCC-bilarna in i första kurvan på Ring Knutstorop. Tätt, backspegel på backspegel, dörr mot dörr. Fredrik Ekblom gick från fjärde startplats i ytterspåret, hamnade i gräskanten efter närkontakt med Thed Björk och Richard Göransson. Där tappade han kontakten med tättrion, Thed Björk, Tommy Rustad och Richard Göransson. - Jag var rökt när jag kom där på yttern men det var allt som gick att göra, sa Fredrik. Men det var inte nog, några sekunder senare styrde Johan Sturesson in sin Peugeot rakt framför Ekblom som inte kunde väja utan vände runt Sturesson ett helt varv. - Då insåg jag att det blir inget den här helgen, det är bara att böja ner huvudet och gneta på, menade Ekblom efter racet. Men Tommy Kristoffersson höll ställningarna och plockade en efter en tills han låg femma. - Jag hade bra fart, allt kändes fantastiskt fint, men det skulle varit bra med den där extra farten, sa en riktigt nöjd Audi/KMS stallchef Tommy Kristoffersson. När tre varv återstod hade Fredrik Ekblom kommit ikapp Tommy och utnyttjade en tidig inbromsning för att ta sig förbi. - Det var ingen idé att ställa till något mellan oss, tycker jag, jag är jättenöjd med sjätteplatsen idag. - Tommy körde jäkligt bra, jag såg hur han hade rätt bromspunkter hela vägen, det var svårt att vinna något på honom, sa Fredrik Ekblom som inte var lika nöjd med sin femteplats: .- Det är för dåligt att bli femma, bilen kändes bra, fin balans, men det finns inga marginaler för att åka utanför på gräset, eller missa något. Det är otroligt jämt. Resultat STCC Ring Knutstorp 22 maj 2005: 1. Thed Björk, BMW 2. Richard Göransson, BMW 3. Tommy Rustad, Opel 4. Edward Sandström, Volvo 5. Fredrik Ekblom 6. 6. Tommy kristoffersson