STCC Anderstorp: En poäng till Audi efter diskvalificering

Det blev trots allt en poäng till Audi-stallet från gårdagens tävling på Anderstorp. Tävlingsdomarna har i efterhand beslutat att diskvalificera Volvo-föraren Alexander Storckenfeldt efter hans incident med Thed Björk. Det innebär att Fredrik Ekblom flyttas upp till åttonde plats i resultatlistan och får en poäng. Incidenten mellan Björk och Storckenfeldt var ett hett ämne efter tävlingen. Det var när Björk passerade Storckenfeldt som det smällde. Björk fick en knuff i bakkofångaren när han hade kört om Volvo-föraren och snurrade ut i sandfållan där han bröt. Audi-stallet lämnade aldrig in en protest utan väntade på domarnas beslut. Volvo-stallet lämnade däremot in en protest mot beslutet att diskvalificera Storckenfeldt, som avslogs. Nedan följer reviderat resultat och mästerskapsställning: RESULTAT STCC ANDERSTORP 2006 13/8 1 Richard Göransson, BMW 2 Duncan Huisman, BMW 3 Robert Dahlgren, Volvo 4 Jan Nilsson, BMW 5 Johan Stureson, Peugeot 6 David Björk, BMW 7 Niklas Karlsson, Opel 8 Fredrik Ekblom, Audi A4 9 Robin Rudholm, BMW 10 Carl Rosenblad, BMW STÄLLNING FÖRARMÄSTERSKAP STCC 2006, EFTER SEX TÄVLINGAR 1 Thed Björk, Audi A4, 36 2 Richard Göransson, BMW, 34 3 Duncan Huisman, BMW, 25 4 Robert Dahlgren, Volvo, 24 5 Fredrik Ekblom, Audi A4, 20 11 Tommy Kristoffersson, Audi A4, 9 STÄLLNING TEAMMÄSTERSKAPET STCC 2006, EFTER SEX TÄVLINGAR 1 KMS/Audi, 42 1 Flash/BMW, 42 3 WCR/BMW, 37 4 Polestar/Volvo, 25 5 IPS/Peugeot, 23 STÄLLNING MÄRKESMÄSTERSKAPET STCC 2006, EFTER SEX TÄVLINGAR 1 Audi, 44 1 BMW, 44 3 Volvo, 27 4 Peugeot, 24 5 Honda, 22 Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57