Stark start på året för Audi

Försäljningsframgångarna för det tyska premiummärket Audi fortsätter. Efter årets första tre månader är Audi nu det sjätte största bilmärket på den svenska marknaden med en ackumulerad marknadsandel på 5,7 procent. Audi Sverige har fått en flygande start på året. Efter rekordåret 2006 där försäljningsväxten till slut blev hela 13 procent har framgångarna fortsatt och tre månader in i det nya året kan Audi presentera nya rekordsiffror. Mars månad, med 1 743 Audi-registreringar, går till historien som Audis bästa. Med 3 916 registrerade bilar hittills i år och en ackumulerad markandsandel på 5,7 procent är nu Audi det snabbast växande premiummärket. – Jämfört med första kvartalet i fjol har Audi-registreringarna ökat med hela 29 procent, säger Jens Wetterfors, chef för Audi Sverige. Orderingången i slutet av 2006 var mycket stark vilket nu syns tydligt i registreringsstatistiken. Den positiva trenden med en stark orderingång har fortsatt under det första kvartalet vilket ger en stark signal om att registreringarna kan komma att fortsätta mot nya rekordnivåer. Det är framförallt Audi A4 och Audi A6 som fortsätter växa medan övriga modeller håller en stabil nivå. Efterfrågan på dieselmodeller fortsätter att öka och under första kvartalet såldes sex gånger fler Audi A4 TDI jämfört med motsvarande period förra året. Därmed är A4 Sveriges femte mest sålda dieselbil hittills i år. Ytterligare potential finns i Audi A3 e-power 1,9 TDI som lanseras under andra kvartalet. Med den låga bränsleförbrukningen på 4,5 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på 119 g/km omfattas Audi A3 e-power av den nya miljöbilsrabatten och uppfyller Vägverkets definition av miljöbil som gäller vid statlig upphandling. – Regeringens införande av en miljöbilspremie på 10 000 kronor är ett positivt beslut för den snåla dieseln som kommer att lyfta även vår Audi A3-försäljning, säger Jens Wetterfors. Med Audi A3 e-power 1,9 TDI kan vi nu erbjuda marknadens största och sportigaste miljödiesel. Under andra kvartalet lanseras även nya Audi A5 som tagits emot mycket positivt av marknaden och som öppnar upp ett nytt segment för Audi. Redan nu är det möjligt att beställa Audi A5 för leverans under sommaren. Priserna startar på 292 000 (1,8T), 355 000 (2,7 TDI multitronic), 411 300 (3,2 FSI quattro), 414 000 (3,0 TDI quattro och 3,2 FSI multitronic) och 527 000 (S5 4,2 quattro). Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2006 såldes mer än 905 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsatte under 2006 31,1 miljarder euro och hade över 52 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, tel 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.