Snart premiär för nya Audi A4

I september premiärvisades nya Audi A4 på bilsalongen i Paris. Redan nu är det möjligt att förhandsbeställa denna nyhet, som får officiell premiär hos Audis återförsäljare efter årsskiftet. Priserna är fastställda och börjar på 236 000 kronor för 2,0-versionen. Audi A4 är en av Audis riktiga storsäljare. År 2003 tillverkades och såldes den i mer än 327 000 exemplar världen över. Drygt 5 200 av dem nådde den svenska marknaden. Nu står alltså en ny A4 redo att göra entré. Ny design, modifierat chassi, ett nytt motorprogram och en rad nya tekniska innovationer är vad som väntar A4-kunden. Den officiella säljstarten kommer att äga rum efter årsskiftet, när det gäller den svenska marknaden. Men redan nu går bilen att förhandsbeställa hos Audis återförsäljare – som för övrigt kommer att ha bilar hemma för visning och provkörning redan före nyår. I dagarna blir också priset på nya A4/S4 officiellt. Det börjar på 236 000 för den 130 hk starka 2,0-litersmotorn. En viktig nyhet i motorprogrammet är 2,0T, som är en direktinsprutad och turboladdad FSI-motor på 200 hk. Priset för den är 271 000 kronor. – Den har goda förutsättningar att bli en storsäljare. Det har vi sett redan i nya A3 Sportback, där merparten av alla sålda bilar har just den motorn, säger Claes Jerveland, chef för Audi Sverige. Flera tillval Några av A4-modellerna har quattro, det vill säga permanent fyrhjulsdrift, som standard. Andra har det som tillval. Just detta system är något som brukar tilltala A4-kunderna. Under året har mer än 50 procent av alla sålda A4:or varit utrustade med quattro – vilket gör Audi till marknadsledare när det gäller fyrhjulsdrivna bilar i detta segment. Som tillval finns även olika transmissionsalternativ som tiptronic och den steglösa multitronic. Till A4 3,0 TDI finns dessutom ett partikelfilter som tillval. Under 2005 kommer det även att gå att välja till 2,0 TDI. Sportversionen, Audi S4 med V8 på 344 hk, kommer också att få premiär efter årsskiftet. Fortfarande är Audi unika med att kunna erbjuda V8-motor till en bil i denna storleksklass. Priset för nya S4 är satt till 524 000 kronor. Priserna Här är priserna för nya Audi A4/S4: A4 2,0 (130 hk) : 236 000 kronor A4 1,8T (163 hk): 249 900 kronor A4 2,0T (200 hk): 271 000 kronor A4 2,0 TDI (140 hk): 271 900 kronor A4 3,0 TDI quattro (204 hk): 357 900 kronor A4 3,2 quattro (255 hk): 357 900 kronor S4 quattro (344 hk): 524 000 kronor Avant-tillägget är 11 900 kronor för hela A4/S4-programmet. Utöver detta finns även ett Prosport-paket att välja till för 14 900 kronor. I detta ingår sportchassi, sportstolar, sportratt, aluminiumfälgar i trapetsdesign, aluminiumpaneler, mittarmstöd, farthållare, blanka lister runt rutorna och fabriksmonterad CD-radio Concert. Bilder finns på www.audi.se / Presscenter / Bildarkiv / Modeller / A4 Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2003 såldes mer än 769 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter drygt 23 miljarder euro och har närmare 53 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk informationschef Audi Sverige, tel 08-553 896 57 eller 070-35 896 57