Sådan är Mattias Ekström – Audis och Europas nye DTM-mästare 2004

DTM: - När ungtupparna kommer upp på scenen, då får de gamla rävarna se upp. Uttalandet från Mattias Ekström under den officiella DTM-presentationen i Hamburg i våras rev ned applådåskor och fick många att dra på smilbanden. Men sedan dess har leendena försvunnit, särskilt från hans förarkonkurrenter. Finaltävlingen återstår, men Mattias Ekström är redan årets suveräne DTM-mästare. Efter sin seger på Brno-banan i Tjeckien, knep den svenske Audi-fabriksföraren mästartiteln i Europas populäraste och tuffaste racingserie för touringbilar, DTM. 26-årige Mattias Ekström och Audi tar därmed över mästaren Bernd Schneiders och Mercedes-Benz rekord att ta tillbaka titeln redan första året fabriksstallet gör comeback i DTM. Mattias Ekström har tävlat för märket med de fyra ringarna sedan säsongen 2001, först för Audis kundstall Abt Sportsline och från i år som officiell fabriksförare för Audi Sport Team Abt. Trots allt som hänt honom sedan de första DTM-körningarna har den blonde ynglingen från lilla Krylbo inte förändrats. Hans pappa Bengt och mamma Agneta följer honom till varje tävling i den hemmabyggda husbilen där Mattias bjuds på hemmalagad favoritmat för att få lite hemkänsla. Cool image – men äter gröt Gröt till frukost, ja det stämmer väl inte helt på den rätt coola image som Ekström förknippas med, men hans förklaring är enkel: - Det är helt perfekt för mig, jag får massor av energi - även om en del skrattar åt det. Men det är förstås inte hela förklaringen till att den här killen, som började med gokart, vann stora touringklassen STCC 1999 efter ett år i ett enmärkesmästerskap, inte riktigt passar in på den stereotypa bilden av en racingförare. Sportbil? Party hela natten? Lya i Monacos skatteparadis? Nej, sådana förslag får bara Mattias att le brett. Han värderar den låga bränsleförbrukningen i sin Audi A4 TDI alltför mycket och anser att hans tid är alltför värdefull för att spenderas på nattligt festande. Och stillsamheten i Krylbo är också mer lockande. Där ligger hans hem, ett gulvitt souterränghus bara några meter från Dalälven och favoritsysslorna jet ski-körning, fiske eller några timmars vila på älvstranden, långt borta från inställningar på hjulupphängningar, varvtider och tekniska möten. Perfekt harmoni med Tina Men han är sällan ensam på sin fritid därhemma. I sju år har han varit tillsammans med Tina Thörner, sambon som lever ihop med i perfekt harmoni med på alla de sätt. De två har ett mer intimt privatliv än de flesta andra par. Och även när det gäller motorsport så är förre segraren i Paris-Dakar-rallyt och professionella co-drivern i rally en partner till Mattias Ekström som inte bara förstår utan även kan diskutera racingfrågor med honom. Det förstås, om de hinner prata överhuvudtaget. För det senaste året har Moss, Mattias Jack Russel-terrier, som är uppkallad efter racerlegenden Stirling Moss, krävt massor av uppmärksamhet från det svenska drömparet. Relaxa, vila och drömma – det är inget som en DTM-mästare har tid med vid sidan av de dagliga rutinerna på racerbanan. Här gäller full koncentration, professionell inställning och konstant fokus på det som gäller, och att hitta rätt lösningar – och det är förmågor som hans teamkollegor uppskattar hos Mattias Ekström. Mer vän än kollega Men ser lika mycket upp till hans enkla, vänliga och glada sätt att navigera sig fram i de rätt gropiga vattnen i DTM, där han har hållit sig kvar sedan sin första start i en Audi för tre och ett halvt år sedan. - Han har varit mer som vän än bara en förare och kollega, säger mekanikerna och ingenjörerna i Audi-teamet, som består av både svenskar och tyskar. Mattias unika kombination av uppfriskande värme och förmåga att höja sin prestation till toppnivå i varje sekund av en tävlingshelg har snabbt vunnit - de huvudsakligen bayerska -teamkollegornas hjärtan. Det är kanske inte konstigt att Mattias Ekström har blivit en av familjemedlemmarna i en stor racingfamilj som växt, från Abt Sportsline och nu med Audi-fabriken och Audi Sport Infineon Team Joest, till en stor och sammanhållande gemenskap. Mattias är deras och Europas nye racinghjälte. Kungen av DTM 2004. Biografi Mattias Ekström Född: 14 juli 1978 Födelseort: Falun (S) Hemort: Krylbo (S) Civilstånd: Sambo (med Tina Törner) I motorsport sedan: 1993 (Audiförare sedan 1999) Karriär 1993 Karting 1994 Karting, Svenska Renault 5 Cup 1995 2a, Svenska Renault 5 Cup 1996 Segrare Svenska Renault 5 Cup, "Årets Unga Förare" 1997 2a, STCC, "Rookie of the year" 1998 8a, STCC 1999 1a Mästare STCC (Audi A4 quattro, Audi/KMS) 2000 3a, STCC 2001 8a, DTM (Abt-Audi TT-R), 6a 24-timmars Nürburgring 2002 3a, DTM (Abt-Audi TT-R) 2003 4a, DTM (Abt-Audi TT-R), 3a, Svenska Rallyt Grupp N, Rally Sweden 2004 1a, Mästare DTM (Audi A4 DTM) Segrare, Svenska Rallyt Grupp N DTM I TV SvT 2+ SvT Europa måndag, 20 sept 22.30, 30 min SvT 2+ SvT Europa tisdag, 21 sept 16.25, repris 30 min SvT 2 + SvT Europa söndag 26 sept 12.15, repris 30 min Läs mer om Audi på www.Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57