Premiär för nya Audi A4 på bilsalongen i Frankfurt

Nya Audi A4 premiärvisas i dag på den internationella bilsalongen i Frankfurt. Samtidigt är de svenska priserna nu fastställda och förförsäljningen kan starta. Nya Audi A4 introduceras på den svenska marknaden i januari 2008 men redan nu är det möjligt att beställa bilen hos de svenska återförsäljarna. Nya Audi A4, som först lanseras som sedan, har en dynamisk och progressiv formgivning med nya, sportiga proportioner. Den har blivit både längre och bredare, och jämfört med tidigare modell har nya Audi A4 fått ännu bättre balans i proportionerna. Karossen är ännu säkrare och styvare än på föregående modell, samtidigt som den blivit mycket lättare. Finslipning av luftmotståndet ger både bättre komfort och lägre förbrukning. Nya Audi A4 introduceras först med fem starka motoralternativ, samtliga med direktinsprutning, de båda fyrcylindriga samt V6 TDI har turboladdning. Körglädje kombineras med sänkt bränsleförbrukning jämfört med motsvarande modell i förra generationen. 1,8 TFSI är en fyrcylindrig motor med 160 hk och ett vridmoment på 250 Nm. Förbrukningen vid blandad körning är 7,1 l/100 km – en reducering på 1,1 liter/100 km jämfört med föregående modell. 1,8 TFSI fås med framhjulsdrift och manuell växellåda alternativt Audis steglösa variabla automatlåda multitronic. 3,2-liters FSI-motorn har 265 hk och ett vridmoment på 330 Nm. Utrustad med manuell växellåda och quattro förbrukar den i genomsnitt 9,2 liter per 100 kilometer, vilket är 1,2 liter mindre än föregående modell med tio hästkrafter mindre. Den nya 2,0 TDI-motorn med commonrail utvecklar 143 hk och har ett vridmoment på 320 Nm. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är endast 5,5 l/100 km. 2,0 TDI är först tillgänglig med framhjulsdrift och manuellt sexväxlad låda eller multitronic. 2,7 TDI-motorn med 190 hk har upp till 400 Nm i vridmoment och den genomsnittliga bränsleförbrukningen är 6,6 liter per 100 kilometer. 2,7 TDI levereras med multitronic och framhjulsdrift som standard. Både 2,7 TDI och nya 2,0 TDI överträffar de kommande Euro 5-avgaskraven. 3,0-liters TDI har 240 hk och ett maximalt vridmoment på hela 500 Nm. Trots imponerande prestanda är den genomsnittliga bränsleförbrukningen låga 6,9 l/100 km. 3,0 TDI fås endast med quattro. 3,0 TDI uppfyller redan nu kommande Euro 5-normer och ett nytt koncept för avgasrecirkulation med höjd kylprestanda minskar mängden kväveoxid. I nya Audi A4 sitter sjätte generationens quattro fyrhjulsdriftssystem som fördelar kraften 40:60 vilket innebär att den distribuerar kraften till hjulen på ett sportigare sätt än någonsin tidigare. Samtliga växellådor har vidareutvecklats och utmärker sig genom lätt handhavande och hög verkningsgrad. I alla manuellt växlade versioner av nya Audi A4 har en växelindikator integrerats i skärmen för förarinformation. Den dynamiska fjädringen i nya Audi A4 är helt nyutvecklad med många komponenter tillverkade i aluminium. Styrväxeln är placerad djupt och långt fram, vilket gör att styrstången överför rattrörelserna direkt till hjulen. Ytterligare ett tekniskt försprång i nya Audi A4 är Audis dynamiska styrning – styrväxeln är extremt kompakt och lätt; den arbetar med stor precision och utan slack. Den adaptiva stötdämparkontrollen (tillval) gör det möjligt att göra individuella inställningar av fjädringen. Nya Audi A4 sedan kan beställas från och med den 11 september och priserna startar på 261 000 kronor (1,8 TFSI 160 hk). Under slutet av 2007 och början av 2008 kompletteras motorprogrammet till nya Audi A4 med bland annat en 1,8 TFSI med 120 hk med frånpris 245 500 kronor. Priser på övriga motorer som finns tillgängliga från lanseringen startar från 273 000 kronor (2,0 TDI 143 hk), 346 300 kronor (2,7 TDI 190 hk multitronic), 377 900 kronor (3,2 FSI quattro) och 382 500 kronor (3,0 TDI quattro). Mer information om nya Audi A4 hittar du i bifogad pdf eller på www.audi.se, presscenter, pressreleaser, ”Nya Audi A4 – ny teknik ger klassens sportigaste körupplevelse”. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2006 såldes mer än 905 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsatte under 2006 31,1 miljarder euro och hade över 52 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB. För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, tel 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.