På provtur med Audi Q7: Extrema tester från södra Afrika till Nürburgring

Snart är det dags för produktionsstart av Audi Q7. Men innan dess har bilen rullat flera miljoner testkilometer och satts på extrema prov på platser över hela världen. Tillförlitlighet, väguppträdande, komfort och flexibilitet har stått i fokus under testerna. - Vi har testat Q7 i alla tänkbara hemska situationer en bilförare kan vara med om, säger Martin Brand, chef för långtidstesterna på AUDI AG. Och Franciscus van Meel, teknisk projektledare för utvecklingen av den nya Audi-SUV:en, är säker på sin sak: - Aldrig tidigare har en bil genomgått ett så omfattande testprogram. Prototypen och förseriebilen av Q7 har rullat flera miljoner testkilometer innan det är dags att starta produktionen av de bilar som i början av nästa år kommer att nå de första kunderna. Maskerad modell Testerna har genomförts på vitt skilda testområden – i 35 minusgrader vid polcirkeln, i brännande hetta i södra Afrikas sten- och sandöknar, på motorvägar i Florida, på grus- och asfaltsvägar i Europa, Asien, Brasilien och Centralamerika och den beryktade Nordslingan på Nürburgring. Men också på ensliga och kurviga landsvägar, motorvägar och mitt i storstadens rusningstrafik. Under mer än två år har den maskerade Q7-modellen genomgått tester på såväl öppna gator som undanskymda platser under extrema dynamiska, vädermässiga och topografiska förhållanden. Franciscus van Meel förklarar skälet till dessa tuffa tester: - En SUV måste bevisa sin kundnytta såväl på som utanför gatan. Våra omfattande och, i detta fall, unika tester garanterar att Q7 motsvarar de högsta förväntningarna gällande tillförlitlighet, hållbarhet, robusthet, uthållighet, snabbhet, väguppträdande, komfort, flexibilitet och duglighet. Tolv år på sex månader Bland de olika testerna märks provturer på alla tänkbara underlag – och ett omfattande korrosionstest. Q7-prototyperna har genomgått ett så kallat INKA-test (INKA: Ingolstädter Korrosions- und Alterungstest). Där klaras ett tolvårigt fordonsliv av på sex månader. En hydropulsanläggning skakar bilen genom isande kyla, och därefter utsätts den för extremt starkt solsken i en klimatkammare. I nästa steg sprutas bilen med saltvatten. Allra sist testas bilen i bassänger med gyttja och saltvatten samt utsätts för stenskott på grusväg – allt för att upptäcka eventuella svagheter som kan framkalla rost. På en särskild offroad-bana har bilen fått visa hur den uppträder i kraftig lutning, både med och utan påkopplad släpvagn. Och på en höghastighetsbana har man genomfört toppfartstester. Apropå toppfart – Q7 har också fått bekänna färg på en av världens tuffaste racingbanor: den 20,8 km långa Nordslingan på Nürburgring. Med sina 33 vänster- och 40 högerkurvor är den en optimal bana för test av komfort och bromsegenskaper. Q7 har fått köra på banan under 250 varv vilket är samma som 5000 km. Allt för att optimera Q7:s sportiga karaktär. För att säkerställa tillförlitligheten i bilens elektronik, har ett stort antal kundnära tester också genomförts. Testerna har mestadels skett nattetid medan dagarna har varit vikta för analyser. Skiftande krav Heike Biebl-Walther är chef för Audis testverksamhet i Nordamerika. Hon berättar att kraven på en bil varierar från marknad till marknad och att det därför är viktigt att ta hänsyn till dessa krav så tidigt som möjligt i utvecklingsprocessen. Med tanke på att USA är en av de viktigaste marknaderna för Q7, har flera av testerna genomförts i Nordamerika. - Många amerikaner tillbringar betydligt mer tid i bilen än vad européerna gör. De som har lång väg till sitt jobb äter kanske frukost i bilen. Därför vill de också ha mer sådan utrustning som till exempel förvaringsutrymmen, eluttag och mugghållare. Q7 motsvarar definitivt även de kraven, säger Heike Biebl-Walther. Några som följt testerna på närmast tänkbara håll är medlemmarna i Audis ledningsgrupp. Bland annat har man fått provköra Q7 på det 4300 meter höga berget Pikes Peak i Colorado. Det var detta berg som namngav den konceptbil som, i samband med bilsalongen i Detroit 2003, kom att bli startskottet för Audi Q7. Och inom kort är det alltså dags för denna bilnyhet att presenteras för världen. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2004 såldes mer än 779 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter drygt 24 miljarder euro och har 53 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk informationschef Audi Sverige, tel 08-553 896 57 eller 070-35 896 57