Nya motorer och regn - Audis segervapen på Mantorp

STCC: Två saker kan ge Fredrik Ekblom segervittring i Mantorp Parks STCC-tävling på söndag, och ingen av dessa har han eller Audi/KMS-teamet makt över: - Vi hoppas på mer effekt i våra nya motorer och på mycket regn. Klockan 12 idag, torsdag, kom två hett efterlängtade nya motorer till Audi/KMS-stallets tävlingsverkstad i Arvika. Tävlingsavdelningen Audisport har utvecklat dem med nya specifikationer efter önskemål från Audi/KMS om mer effekt och högre toppfart. - Vi hoppas på en förbättring, men tror inte på någon revolutionerade förändring. Vi vet faktiskt inget om vilka prestanda Audisport har lyckats trimma fram, säger Tommy Kristoffersson. Men det blir ett första steg i rätt riktning och vi ser ljust på framtiden. Vi ska bli starka nog att slåss om mästerskapet. Fredrik Ekblom, som ju fått vana vid tuffa regntävlingar från 24-timmars på Nürburgring, verkar ha fått smak för det blöta: - Jag hoppas det blir riktigt blött. Vi har hittat en perfekt setup på Audin för regntävling när vi testade på Mantorp Park, så jag vet att vi har bra möjligheter. Inställningarna och materialet från Fredriks regnsetup har nu kopierats över till Tommys bil, så båda vill nu ha skräpväder på söndag. I STCC-seriens första tre tävlingar har Fredrik och Tommy haft handikapp av för låg effekt i motorerna jämfört med huvudkonkurrenterna BMW, Volvo och Honda. - Vi missade 2-3 månaders utveckling av bilar och motorer i vintras av olika skäl. Men det gjorde inte de andra, de har kommit ikapp och om oss. Men nu har vi resurser och 100% fokus på att ta hem mästerskapet för fjärde gången. Vi ger allt. Lätt blir det inte. Mantorp Park passar Audin sämst av alla banor. - Det kan bli en riktigt jobbig helg, tror Tommy. Dels är det långa rakan där vår toppfart inte räcker till, och sen är det accelerationen ut ur de många kurvorna och i uppförsbackarna på Mantorp där BMW och Volvo är starka. Där hade vi tidigare fördelar med våra fyrhjulsdrivna Audi. Men det finns hopp: Richard Göransson har "belönats" med 50 kg extra vikt för sina segrar senast, och det gynnar förstås konkurrenterna. Fredrik har ”bara” 10 kg extra. - Men jag hoppas på mer vikt i Falkenberg, skrattar Fredrik. På lördag testar Audi/KMS sina nya motorer för första gången, då först vet Fredrik och Tommy hur chanserna kan bli i årets fjärde och femte STCC-tävlingar på söndag. - Då blir det generalfokus, var så säker! säger stallchefen och föraren Tommy Kristoffersson. STCC-ställningen, totalt efter sex race: 1) Richard Göransson, BMW 320i, 73 poäng. 2) Robert Dahlgren, Volvo S60, 65. 3) Jan Nilsson, Volvo S60, 61. 4) Fredrik Ekblom, Audi A4, 56. 5) Tomas Engström, Honda Civic Type R, 48. 6) Mattias Andersson, Alfa Romeo 156 GTA, 34. 7) Tommy Rustad, Opel Astra Coupé, 32. 8) Johan Sturesson, Peugeot 307, 30. 9) Jens Hellström, Honda Civic Type R, 24. 10) Tommy Kristoffersson, Audi A4, 20. 13) Niklas Lovén, BMW 320i, 13.