Nya Audi TT får svensk premiär efter sommaren

En kultbil, en ikon – när Audi TT lanserades 1998 tog den världen med storm och bidrog till en ökad image för Audi. Nu är det dags för andra generationen av denna framgångsrika modell. Nya Audi TT är mer dynamisk än sin föregångare – det gäller design, drivlina och chassi. Sverigepremiären blir i slutet av augusti. Den första generationens TT har blivit en milstolpe inom bildesign – en ikon. Designen anslöt sig till rena, geometriska linjer som förkroppsligar en funktionell renhet som går tillbaka till Bauhaus-stilen från 1920-talet. Huvudmotiven var cirklarna och kurvorna i taklinjen, fronten och bakpartiet. Denna tidlösa arkitektur garanterade att Audi TT blev en bil man lade märke till på vägarna samtidigt som den gav varumärket Audi viktiga impulser. Designen av nya Audi TT Coupé förenar stil, stabilitet och kraften hos en äkta körmaskin. Audis designteam har på ett varsamt sätt byggt vidare på och förstärkt de unika formerna hos föregångaren. Nya TT ger ett mer långsträckt intryck och ser ut att röra sig också när den står stilla. För att förbättra väggreppet fälls en spoiler ut från bagageluckan när bilen kör fortare än 120 km/h. När hastigheten sänks till 80 km/h fälls spoilern ned. Den första TT:n erbjöd, redan den, en renodlad sportbilsdesign interiört. I den nya modellen återfinns exteriörens dynamik även inne i kupén. Kupén är klart förarorienterad och har utformats på ett ergonomiskt sätt. Den innefattar de karaktäristiska TT-cirklarna på ett flertal sätt, som till exempel i de tre ventilationsutblåsen i mitten av instrumentpanelen. En ny detalj är ratten, tillverkad i nappaläder, som med sin raka nederdel har hämtat inspiration från Audi RS 4 och konceptbilen Le Mans quattro. Förar- och passagerarstolarna är placerade ännu lägre än i föregångaren. Detta ger en klart sportig sitsposition och bra stöd i sidled. Karossen Nya Audi TT är, precis som sin föregångare, tillgänglig som en 2+2-sitscoupé. En Roadster-version kommer att lanseras senare. Nya TT är 137 mm längre än sin föregångare, med 4 178 mm. Bredden är 1 842 mm – 78 mm mer än första generationens TT. Höjden – 1 352 mm – har ökats med 6 mm. Hjulbasen är 2 468 mm. Även i kupén märker man av de ökade dimensionerna. Kupéns längd har ökat med 75 mm till 1 577 mm. Bredden i framsätena har ökat med 29 mm till 1 352 mm och bak med 23 mm till 1 206 mm. I grunden är bagageutrymmet 290 liter – det utrymmet ökar till 700 liter när man fäller ned baksätet. Dess längd på 1,7 meter passar då två golfbagar. Karossen är konstruerad enligt ASF Space Frame-principen, utvecklad av Audi, och består av aluminium och stål. ASF utvecklades först för Audi A8, i början av 1990-talet. För första gången kombinerar nu denna typ av kaross olika material. 69 procent av karossens struktur är tillverkad i aluminium. Stålkomponenterna står för resterande 31 procent och återfinns i bakpartiets golv, vilket säkerställer en balanserad vikfördelning mellan fram- och bakaxel. Även dörrar och bagagelucka är tillverkade i stål. TT:ns kaross väger 206 kg – varav 140 kg är aluminium och 66 kg stål. Hade den varit helt byggd i stål skulle den varit 48 procent tyngre. Dess låga vikt är en av nyckelfaktorerna bakom den nya TT:ns vägegenskaper. Vikten för 2,0 TFSI är 1 260 kg, medan 3,2 quattro väger 1 410 kg. Vridstyvheten i karossen har samtidigt förbättrats med cirka 50 procent i jämförelse med TT:ns föregångare. Det leder också till ökad krocksäkerhet. Drivlinan Två bensinmotorer finns tillgängliga från start. Den turboladdade, fyrcylindriga 2,0-litersmotorn TFSI som bygger på FSI direktinsprutning utvecklar 200 hk (147 kW), som finns tillgängligt mellan 5 100 och 6 000 varv/min. Med S tronic-växellåda med dubbla kopplingar accelerar TT från 0 till 100 km/h på 6,4 sekunder. Toppfarten är 240 km/h. Toppvridmomentet 280 Nm finns tillgängligt redan vid 1 800 varv/min och bibehålls ända upp till 5 000 varv/min. Genomsnittlig bränsleförbrukning är 7,7 liter/100 km. Denna motor har utsetts till ”Engine of the Year” såväl 2005 som 2006. Den välljudande 3,2-liters V6-motorn utvecklar 250 hk (184 kW) som uppnås vid 6 300 varv/min. 0-100 km/h går på 5,7 sekunder (med S tronic) och toppfarten uppnås vid 250 km/h (elektroniskt begränsad). Maximalt vridmoment är 320 Nm, och finns tillgängligt mellan 2 500 och 3 000 varv/min. I snitt förbrukar denna motor 9,4 liter/100 km (med S tronic). Med hjälp av de fyra kamaxlarna får man samma karaktäristik som hos en långslagig motor. Karaktäristiskt för denna fyrcylindriga motor är kamaxlar med 52 grader på insugssidan och 42 grader på avgassidan – samt en mycket smal cylindervinkel på 15 grader. Båda motoralternativen fås med en sexväxlad manuell växellåda. De kan också beställas med S tronic-växellåda med dubbla kopplingar. Den fyrcylindriga motorn finns i original med framhjulsdrift, medan V6:an distribuerar kraften till båda axlarna via quattro permanent fyrhjulsdrift. I detta fall styrs systemet av en elektroniskt kontrollerad och hydrauliskt manövrerad flerskivig koppling. För att förbättra distributionen av kraften är kopplingen placerad i TT:ns bakparti. Den mekaniska konstruktionen och effektiva kontrollen av denna enhet har ytterligare förbättrats jämfört med föregångaren. Normalt överför kopplingen 85 procent av vridmomentet till framhjulen, men i extrema situationer kan den överföra så mycket som 100 procent av kraften till den ena av de två axlarna. Chassit Audis dynamikchassi är nyligen utvecklat och nu anpassat för TT Coupé. Ett av dess kännetecken är ett självstyrande uppträdande som bidrar till ökad följsamhet i kurvor. Denna sportiga orientering bidrar till körglädje, kvickhet och mycket god väghållning. Tyngdpunkten har sänkts med nio millimeter. Den ökade spårvidden, med större hjul (16-19 tum) och förändringar i elastokinematiken, var nyckelområden i utvecklingsarbetet. Den nya multilänksbakaxeln, med en spårvidd på 1 558 mm, säkerställer köregenskaper i sportbilsklass. I detta fall är dess spiralfjädrar och stötdämpare åtskilda. Bakvagnens konstruktion absorberar accelerations- och bromskrafterna. För ökad åkkomfort är deras konfiguration relativt mjuk. De tre fjäderbenen per hjul är, å andra sidan, hårt sammanlänkade för att karossen ska fånga upp de tvärgående krafterna mer precist. TT 2,0 TFSI har 16-tums aluminiumfälgar och däck i dimensionen 225/55 R 16 som standard. 3,2 quattro har 17-tums alufälgar och 245/45 R 17-däck. Alla nya TT-modeller har nyutvecklade bromsskivor både fram och bak. De nya bromsbeläggen utvecklar en hög friktion vilket ger förbättrad bromsrespons och -prestanda. Det nyligen utvecklade ESP-systemet är designat för att bibehålla en dynamisk körstil – det stödjer TT:ns självstyrande uppträdande, som är inom skalan neutral till lätt understyrd. Sportiga egenskaper som erbjuder kvickhet, maximal körglädje och bra väghållning. Audis magnetic ride-stötdämpare finns tillgängliga som tillval. Istället för en konventionell stötdämparolja används istället en magnetisk olja. Med andra ord är detta en vätska vars viskositet kan påverkas av ett elektromagnetiskt fält. Syftet med detta är att ge bilen rätt dämpningsstyrka i varje körsituation och på det sättet optimera åkkomfort och väguppträdande. Föraren kan välja mellan basprogrammen ”Normal” och ”Sport” genom en knapp i bilen. Detta är en unik detalj i klassen. Standardutrustning Standardutrustningen i nya Audi TT inkluderar automatisk luftkonditionering och en sportratt i nappaläder. Den raka nederdelen underlättar dessutom i- och urstigning. Ventilationsutblåsen, rattekrarna och flera av kontrollknapparna har en finish i aluminiumdesign. Interiören har gråa inlägg och flera komponenter i aluminiumlook. Sportstolarna – klädda i läder i den fyrcylindriga versionen och läder/Alcantara i V6:an – är justerbara i höjd- och längsled. Förarinformationssystemet och ”chorus”-radiosystemet är ytterligare detaljer i standardutrustningen. Baksätena kan fällas helt eller delvis. I bagageutrymmet finns fyra lastöglor. Tillval Flera tillval finns, som till exempel det dynamiska kurvljuset adaptive light samt Audi parking system som underlättar parkering. Dessutom kan man välja till ett förvaringspaket, bestående av förvaringsutrymmen under framsätena, nät inuti bilen och nät för bagageutrymmet. Isofix-fästen finns tillgängliga för barnstolar. Man kan även beställa TT med punkteringssäkra däck och däcktryckskontroll. Infotainment-teknologin i Audi TT Coupé är helt ny. Navigationssystemet, som även integrerar telefonen och den monokroma sextumsskärmen, har sin grund i MMI-systemet känt från Audi A6, A8 och Q7. Nya TT är också starten för en ny generation ljudsystem. De karaktäriseras av bästa tänkbara ljudåtergivning och smidig användarhantering. Sex så kallade softkeys kontrollerar flera funktioner beroende på vilken meny som väljs. Radiosystemet chorus med CD är standard. Bluetooth finns tillgänglig för mobiltelefoner. Telefonfunktionen kan styras via MMI, multifunktionsratten och även med hjälp av rösten. Marknaden I likhet med sin föregångare har nya Audi TT stor potential att attrahera nya kunder. Kundsegmentet är Audis yngsta – merparten av köparna är mellan 30 och 45 år och är välutbildade och professionellt framgångsrika. TT-kunden värnar om en aktiv, sportig livsstil. Med första generationens Audi TT nådde Audi stora försäljningsframgångar – cirka 260 000 bilar. I Sverige levererades närmare 1 600 bilar mellan 1998 och 2005. Målet är högt ställt även för den nya bilen. Viktigaste marknaderna blir Tyskland, Storbritannien och USA. När det gäller motormix förväntas största försäljningen ligga på 2,0 TFSI-motorn. Nya Audi TT Coupé får svensk premiär i slutet av augusti. Priserna är: 2,0 TFSI: 333 800:- 3,2 quattro: 394 900:- Tillägg för S-tronic: 24 500:- Tillägg för quattro (2,0 TFSI): 23 400:- Nya Audi TT Coupé i korthet - Ny dynamisk design i såväl exteriör som interiör - Kaross som bygger på ASF-principen med aluminium och stål - Dimensioner: Längd 4,18 m, bredd 1,84 m, höjd 1,35 m, hjulbas 2,47 m - Elektriskt utfällbar spoiler - Kraftfulla bensinmotorer: - Ny: 2,0 TFSI, som utvecklar 147 kW (200 hk), 280 Nm - 3,2 V6 som utvecklar 184 kW (250 hk), 320 Nm - Manuell sexväxlad växellåda och sexväxlad S tronic - quattro permanent fyrhjulsdrift för V6-versionerna - Audis dynamikchassi med trapetslänksframaxel och fyrlänksbakaxel - Hastighetsberoende servostyrning - Högpresterande bromssystem med ESP med sportinställning - Innovativa Audi magnetic ride-stötdämpare som tillval - Lättmetallfälgar upp till 19 tum - Nya generationens rattar: lädersportratt med rak nederdel som standard - Läder/Alcantara-klädsel på V6 - Automatisk air condition och senaste generationens ljudsystem som standard - Navigationssystem (tillval) - Advanced audio systems (tillval) - Adaptive light kurvljus med xenon plus (tillval) Bilder finns på www.audi.se / Presscenter / Bildarkiv / Modeller / TT Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2005 såldes mer än 829 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter nära 27 miljarder euro och har 52 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk informationschef Audi Sverige, tel 08-553 896 57 eller 070-35 896 57