Nu ska märkesmästerskapet vinnas!

DTM: Som nybliven DTM-mästare ska Mattias Ekström från Avesta köra den sista deltävlingen på den klassiska Hockenheimbanan. Han skulle kunna cruisa runt banan och vinka till publiken och bara ta det lugnt, medan de andra kämpar för andra och tredjeplatsen. Men så kommer det inte att bli om man lyssnar på Mattias. - Visst har jag vunnit mästerskapet. Men det är fortfarande ett mästerskap kvar att vinna, Märkesmästerskapet! Sen så vill jag givetvis avsluta säsongen högst upp på pallen, det är ju en självklarhet, säger Mattias Ekström. Det är en väldig prestigekamp mellan teamen för att ta hem denna titel till sitt märke. 2002, då Laurent Aiello vann mästerskapet åt Abt i sin Audi, tog Mercedes hem märkesmästerskapet. I år vill Audi stå på första plats i alla avseenden. - Vi kommer ladda allt för att komma före Mercedes och Opel i racet och jag kommer inte vika en tum, säger Mattias. Med ynka nio poängs ledning i märkesmästerskapet kommer även detta race bjuda på spänning och dramatik in i det sista. Det kommer garanterat vara en nöjd publik som lämnar säsongsfinalen på söndag i Hockenheim. Ska Bernd Schneider åter komma upp på förstaplatsen eller är det Mattias teamkollega Martin Tomczyk som hamnar där eller blir det Heinz-Harald Frentzen som placerar sin Opel först? Många alternativ finns att spekulera kring. Men en sak är säker, Audi vill och ska vinna mästerskapet för märket. Det innebär att vi kanske får se de fyra ringarna högst upp på podiet. För er som vill gratulera Mattias Ekström till DTM-titeln så kan ni gå in på www.dtm-champion.de/eng/ och fylla i ert namn och stad så kommer gratulationen fram. TV-tider SvT 24 söndag 3 okt 13.55 direktsändning SvT 2+ SvT Europa måndag 4 okt 22.30 30 min SvT 2+ SvT Europa tisdag 5 okt 16.25 repris 30 min SvT 2 söndag 10 okt 12.30 repris 30 min SvT Europa söndag 10 okt 15.30 repris 30 min Tabell DTM förare 1 Mattias Ekström, Audi 71 2 Gary Paffett, Mercedes 51 3 Christijan Albers, Mercedes 48 4 Tom Kristensen, Audi, 38 5 Martin Tomczyk, Audi, 31 Tabell DTM, märken 1 Audi 151 2 Mercedes-Benz 142 3 Opel 58 -------------------------------------------------------------------------------- Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas. Klicka här. Läs mer om Audi på Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57