Mattias laddar för seger med Formel 1

Inför DTM Lausitz 20/5: Mattias Ekström laddar upp inför den tredje deltävlingen i DTM på Eurospeedway i Lausitz på sitt speciella vis. Han kör en duell med sin Audi A4 DTM mot en Red Bull Formel 1-bil strax före start. Kanske är det vapnet i den tuffa kampen i DTM. Mattias delar ledningen i serien med skotten Paul Di Resta, Mercedes och stallbrodern Martin Tomczyk, Audi, Tyskland. - Målet är att ligga i topp även efter tävlingen, säger Mattias. Mattias inledde säsongen med seger på Hockenheim. I den andra tävlingen hade han Pole position men tjuvstartade och fick en straffrunda i depån. Problemet i den tredje deltävlingen är att Mattias och Martin Tomczyks nya Audi-bilar är tyngre tack vare att de varit mer framgångsrika hittills i DTM. Straffvikten i de nya Audi A4-bilarna gynnar både Mercedes och de årsgamla Audibilarna, som körs av bland annat det 23 år unga stjärnskottet Mike Rockenfeller. Han tog överraskande en tredjeplats i senaste tävlingen på Oschersleben, i sin andra DTM-tävling någonsin. Men Mattias känner sig mer laddad än orolig. Han är faktiskt den Audiförare som haft flest framgångar på Eurospeedway, fem gånger har han stått på prispallen och två gånger har Mattias Ekström startat som andra bil i första startled, 2003 och 2004. - EuroSpeedway Lausitz har alltid varit en av mina favoritbanor. Jag vann här både 2004 och 2005, då jag tog segern mot Gary Paffett efter en stentuff fight, berättar han. I år har man ändrat första kurvan och gjort det lättare att köra om där, vilket förlängt bansträckningen med 36 meter till totalt 3 478 kilometer. - Men resten av banan är likadan och den gillar jag, så jag åker dit med höga förväntningar. Men det gäller att stå med båda fötterna på jorden, det kommer att bli en otroligt tuff helg för oss, säger DTM-ledaren Mattias Ekström, som alltså inleder den tuffa kampen om ledningen i DTM med att försöka köra ifrån en Formel 1-bil med sin Audi A4 inför sådär 75 000 åskådare som brukar komma till Eurospeedway. Men Mattias är redan mer fokuserad och förberedd för sin DTM-säsong än någonsin. Siktet är inställt på att ta sin tredje seger på Lausitz. DTM-ställning efter 2 av 10 tävlingar Förarmästerskap 1 Mattias Ekström Red Bull Audi A4 DTM 12 2 Paul di Resta Mercedes 12 3 Martin Tomczyk Red Bull Audi A4 DTM 12 4 Gary Paffett Mercedes 11 5 Mike Rockenfeller S line Audi A4 DTM 6 6 Daniel la Rosa Mercedes 6 7 Alexandros Margaritis Mercedes 6 8 Timo Scheider GW:plus/Top Service Audi A4 DTM 5 9 Bernd Schneider Mercedes 5 10 Jamie Green Mercedes 3 Team-mästerskap 1 Audi Sport Team Abt Sportsline 24 2 stern/Laureus AMG Mercedes 17 3 TV-Spielfilm/JAWA.de AMG Mercedes 12 4 TrekStor/Trilux AMG Mercedes 6 5 Audi Sport Team Rosberg 6 6 Audi Sport Team Abt 5 7 Originalteile/DaimlerChrysler Bank AMG Mercedes 5 8 Salzgitter/AMG Mercedes 3 Bilvikter Audi A4 DTM 2007 1,084 kg Mercedes 2006 1,074 kg Mercedes 2007 1,056 kg Mercedes 2005 1,054 kg Audi A4 DTM 2006 1,046 kg Audi A4 DTM 2005 1,026 kg DTM i TV DTM-loppet visas på Viasat Sport 20/5 kl. 17.00.