Mattias Ekströms segertåg fortsätter

DTM: Holländska flaggor i topp bland fansen i Zandvoort, men det blev en svensk flagga överst på prispallen. Mattias Ekström startade i pole position och åkte över mållinjen som nummer ett, tätt följd av teamkamraten Martin Tomczyk. I och med segern utökade Mattias Ekström sin ledning i DTM till hela 13 poäng med två tävlingar kvar att köra. - Jag är jättenöjd med resultatet, perfekt att få utöka ledningen, jublade Mattias Ekström efteråt. När den sjunde deltävlingen i DTM avgjordes så var det inte utan spänning. Redan på lördagen så fick Audifansen svettas då Gary Paffett satte en tid som verkade stå sig ända fram. Lyckligtvis så visade Mattias att han var den som kunde bryta detta. - Det var en svår superpole för det var dåligt grepp på banan, så det var lite som rallykörning med Audi A4:an, säger Mattias Ekström Mattias hade en väldigt bra start och kunde dra ifrån på en gång i racet. Efter två bra depåstopp så var han fortfarande i ledning. Efter honom låg Audi-kamraten Martin Tomczyk som från sin fjärde startposition hade tagit sig förbi två bilar och var uppe på en andraplats. - Min start var ok men det var under depåstoppen som jag fick möjligheten att klättra i placeringarna, säger Martin Tomczyk. När det återstod ca 12 varv så åkte Opelföraren Peter Dumbreck av i sista kurvan. Det är en kurva förarna åker över 200km/h i och han voltade tre varv och bilen blev skrot. Men ut klev Dumbreck - oskadd. - Detta visar vilken säkerhet våra bilar har, säger Ekström Tävlingen fick rödflagg och det skulle bli omstart. Detta drog ut på tiden och förarna fick kliva ut bilarna och vänta tills allt var klart. - Det var jobbigt att ladda om för en ny start efter kraschen, sen fick vi ingen ro från filmteam som kom och filmade. De verkade inte förstå att för oss så var det fortfarande race. Men det var bara att bita ihop och fokusera, säger Mattias. Omstarten gick bra så Mattias och Tomczyk kunde komma iväg som etta och tvåa. Detta höll i sig de sista varven och de kunde åka över mållinjen som ett äkta Audi Dream Team. Återigen så blev det en publikanstormning till denna populära serie med 73000 besökare som fick se riktigt bra racing. Passa på och se det spännande racet du också på SVT - se tiderna nedan! I och med segern har Mattias Ekström 13 poäng till godo före Albers. Det innebär att Mattias kan säkra titeln redan i nästa tävling, i tjeckiska Brünn om två veckor. TV-tider SvT 24 söndag 5 sept 19.00 1 tim SvT 2 månd 6 sept 22.30 30 min SvT Europa månd. 6 sept 22.30 30 min SvT 2 tisd 7 sept 16.55 repris 30 min SvT Europa tisd 7 sept 16.55 repris 30 min SvT 2 lörd 11 sept 12.30 repris 30 min SvT Europa lörd 11 sept 12.30 repris30 min Resultat Zandvoort DTM 2004-09-05, 10 varv efter omstart 1. Mattias Ekström, Audi A4 DTM 16:16.858 2. Martin Tomczyk, Audi A4 DTM 00.805 3. Christijan Albers, AMG-Mercedes 01.440 4. Gary Paffett, AMG-Mercedes 02.757 5. Bernd Schneider AMG-Mercedes 04.498 6. Tom Kristensen Audi A4 DTM 04.981 7. Emanuele Pirro Audi A4 DTM 08.022 8. Manuel Reuter Opel Vectra 08.817 9. Frank Biela Audi A4 DTM 15.121 10. Marcel Fässler Opel Vectra 17.537 Ställning mästerskapet DTM 1 Mattias Ekström, Audi, 61 2 Christijan Albers, Mercedes, 48 3 Gary Paffett, Mercedes 45 4 Martin Tomczyk, Audi, 31 5 Tom Kristensen, Audi, 30 6 Bernd Schneider, Mercedes, 26 7 Jean Alesi, Mercedes, 14 8 Timo Scheider, Opel, 13 9 Laurent Aiello, Opel, 12 Ställning tillverkare 1 Mercedes-Benz 135 2 Audi 129 3 Opel 48 Super Pole 1. Mattias Ekström Audi A4 DTM 1:34.051 2. Gary Paffett AMG-Mercedes 00.117 3. Bernd Schneider AMG-Mercedes 00.486 4. Martin Tomczyk Audi A4 DTM 00.659 5. Christian Abt Audi A4 DTM 00.762 6. Tom Kristensen Audi A4 DTM 00.857 7. Christijan Albers AMG-Mercedes 01.053 Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas. Läs mer om Audi på Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57