Mattias Ekström imponerade i Race of Champions

Mattias Ekström och hans Audi A4 DTM imponerade kraftigt å rally- och racing-Europa under Race of Champions i helgen innan han gick på julledighet. Hans uppvisning med vinnarbilen från DTM var en av de verkliga höjdpunkterna på det nu legandariska Race of Champions. Det var första gången för Audi-föraren och första gången som tävlingen kördes på en specialkonstruerad asfaltbana på fransmännens nationalstadium Stade de France i Paris, inför fullspäckade läktare med 62,300 åskådare. Men Mattias fortsatte att imponera i tävlingen. Med förare som Formel 1-världsmästaren Michael Schumacher, rallyvärldsmästaren Sebastian Loeb, kollegan i DTM, förre Formel 1-stjärnan Jean Alesi, och finländske rallymästaren Marcus Grönholm var kalibern på motståndet grövsta tänkbara. Segern i Race of Champions gick visserligen till finländska stjärnskottet Heikki Kovalainen efter en rad dueller i utslagningstävlingen, men Mattias Ekströms fantastiska körning dessförinnan var för honom värt mer än totalsegern. Hobbyrallyföraren Ekström slog ut rallylegenden Colin McRae i första ronden på den krokiga asfaltbanan. – Det var en ära bara att få tävla mot Colin, menade Mattias, och att kunna slå honom gör mig ännu gladare och faktiskt också lite stolt. Förutsättningarna för DTM-mästaren – som vann DTM i överlägsen stil efter fyra delsegrar - kunde inte varit svårare. - Det var första gången någonsin som jag körde en riktig WRC-rallybil och då med grusdäck på en asfaltbana inför så många åskådare och mot världens bästa förare, förklarade Mattias Ekström. Mattias fick sedan se sig besegrad med mindre än en halv sekund mot dubble världsmästaren Marcus Grönholm, innan han därefter ställde upp i nationstävlingen tillsammans med Kenny Bräck. – Det är otroligt vad organisatörerna lyckats med på ett fotbollsstadium. Det var en fantastisk show som jag sent ska glömma, sa Mattias berömmande. Åskådarna kände samma sak, och Ekström efterlämnade själv en oförglömlig upplevelse när han utkämpade fighterna mot världens bästa förare. Men kvar i minnet är också hans snabba demonstrationsvarv med sin vinnarbil Audi A4 DTM och några äkta burnoutrykare som till publikens glädje fyllde hela stadium med vit gummirök. – Ja, får jag chansen att visa upp mig och min vinnarbil för andra förare och en jättepublik, då måste jag ju visa vad den går för, ursäktade sig Ekström med ett stort leende på läpparna. Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas. Läs mer om Audi på Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57