Mattias Ekström efter Svenska Rallyt: Jag är taggad att försvara DTM-titeln

- Det är ju kul att ha genomfört sin första WRC-tävling och det flöt ju på ganska bra, bilen gick som en gokart, liten och behändig - ända fram till dess att styrservon slutade fungera. Det är några timmar efter målgång i Svenska Rallyt och racerföraren i Audis fabriksteam i DTM, Mattias Ekström, har just kört Skodas fabriksrallybil i WRC till en högst hedrande tiondeplats. Men DTM-mästaren har blandade känslor, han ville strida om tätplatsen, och när styrningen började kärva låg han på åttonde plats, med en sjätteplats – och kanske också en pallplats - inom räckhåll med 1,5 dags körning kvar. - Men det gick knappt att köra bilen, jag fick ta i så mycket under den där milen att armarna var som spagetti när jag kom i mål. Jag hade absolut ingen ork kvar, men jag skulle bara ta mig i mål på sträckan. Mattias visade i sin WRC-rallydebut att han tillhör toppskiktet även i rally-VM. Hur var det här som träning inför DTM? - Jag har varit så fokuserad på tävlingen att jag inte kunnat tänka på något annat. Men rally är så olikt DTM att det knappast går att jämföra. Där råpluggar jag varje millimeter av banan, fokuserar på en snabb kvaltid och kör tävlingen koncentrerat på någon timme. - Det är mer hektiskt i rally, man testar, tränar, skriver noter och tränar i ett par veckor och kör tävlingen med hög koncentration i tre dagar. Det är riktigt slitigt och minsta misstag är oftast förödande. Nu ska rally- och racingföraren Mattias Ekström varva ner i Krylbo hos Moss (hunden som är döpt efter Stirling) och sambon/TV-kommentatorn/codrivern Tina Thörner innan han drar till Tyskland, Audi-stallet och den nya A4 DTM-bilen. - Jag är oerhört taggad att försvara titeln, och visst hjälper det här rallyt till att tagga mig ännu mer. Det var ju jäkligt kul. Hittills har Mattias Ekström bara hunnit titta på sin nya DTM-bil. Mycket är nytt, A4:an är vidareutvecklad och har en del nyheter under skalet som ska ge Mattias möjlighet att försvara sitt och Audis mästerskap i Europas tuffaste standardvagnsmästerskap. - Det blir gött att få sätta sig i Audin och köra. Jag ser verkligen fram emot den här säsongen, säger Mattias, en av världens mest kompletta förare som just visat att han hanterar snö och grus minst lika bra som asfalt. Det är det inte så många i DTM som kan. -------------------------------------------------------------------------------- Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas. http://www.svenska.volkswagen.se/docs/press/picturedb/picturedb.asp Läs mer om Audi på Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57