Mattias Ekström efter första A4-testet: Nya DTM-Audin passar min körstil ännu bättre

Audis nya Audi A4 DTM har rullat sina första testmil. På en racerbana i södra Europa har Mattias Ekström och fabriksförarna i Audis DTM-stall testat årets uppföljare till mästarbilen i fem dagar och mer än 100 mil. - Det här var första riktiga ”roll-out-test” och vi hittade inga problem värt att nämna, första intrycken av nya Audi A4 DTM är högst positiva, sa motorsportchefen Dr. Wolfgang Ullrich På grund av modellbytet på Audis A4 standardbil, har även A4: an för DTM den helt ny designen, med den iögonfallande grillen och nya karossformen som skiljer årets modell från fjolårets. - Vi har försökt bygga bilen så perfekt som möjligt från början. Det har blivit en bil som inte bara ser mer dynamisk ut utan även är mer dynamisk än sin framgångsrika företrädare, menade Dr. Ullrich. Efter att sexfaldige Le Mans-vinnaren Tom Kristensen kört sina första två testdagar, där han upplevde A4.an som betydligt mer aggressiv, kom Mattias Ekström till testkörningen nästan direkt från Svenska Rallyt. Han berättade att han var oerhört spänd på hur den skulle gå i jämförelse med den bil han vann DTM-mästerskapet med. När han kom in i depån efter sina första varv sa mästaren Ekström: - Jag gillar den. Det tog mig bara några varv så kände jag mig helt hemma i bilen. Självklart har vi en hel del arbete kvar innan vi hittar de rätta inställningarna, men jag är övertygad om att den nya A4: an passar min körstil ännu bättre än förra årets bil, kommenterade Mattias Ekström. Även Christian Abt och Audi Sports nye förare Frank Stippler hann testa bilen. Stippler, som kör sitt första DTM-år var mycket imponerad över hur professionellt stallet arbetar. - Tekniska möten av den här kalibern är helt nya för mig, sa Stippler. I DTM-mästerskapet 2005 kommer DTM Audi Sport Team Abt Sportsline att starta med fyra nya Audi A4 DTM-bilar. Dessutom kommer Audi Sport Team Joest att köra fyra fjolårsbilar som plockats ner och byggts upp igen från grunden. DTM-säsongen går igång 17 april på Hockenheim-banan. -------------------------------------------------------------------------------- Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas. Klicka här: http://www.svenska.volkswagen.se/docs/press/picturedb/picturedb.asp Läs mer om Audi på Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57