Lyckad debut för Fredrik Ekblom i Audis 24-timmarsbil: Snabbare än jag trodde

- Det var mer pulver i TT:n än jag trodde. Både jag och teamet känner oss mycket nöjda. Fredrik Ekblom, Audis STCC-mästare 2003, sken som en sol när han klev ur Team Infineon Abt Sportslines 24-timmarstrimmade Audi TT efter sina första testvarv på Jerezbanan i torsdags och fredags. Det var en lyckad debut för Fredrik Ekblom i Abt-teamet inför 24-timmarsloppet på Nürburgring var mycket lyckat. Fredrik har hyrts in av Audisports officiella privatstall Team Abt för att ingå i ett av de två Auditeamen som ska köra den klassiska 24-timmarsloppet på Nürburgring i juni.. Fredrik ska köra en Audi TT-R tillsammans med svenske "DTM-veteranen" Mattias Ekström och Christian Abt, och den andra Audi TT-R-bilen delas av Porsche Cup-mästaren Frank Stippler, DTM-förarna Karl Wendlinger och Patrick Huisman. - Bilen var oerhört rolig att köra, 500 hästar och ABS-bromsar gör ju att man kan satsa lite hårdare, menade en lätt upphetsad Fredrik efter testerna. Det var ingen tvekan om att Fredrik trivdes i Abt-teamet och i den ombyggda DTM-bilen från fjolåret. Och teamet trivdes med honom. - Man kan inte prata varvtider eftersom bilen är helt ombyggd och ny i jämförelse med fjolårets 24-timmars-TT. Jag, Mattias och Frank Stippler körde också under olika förhållanden, men bilen är mycket snabbare än jag trodde, och väldigt lättkörd, så det var kul. Enligt Mattias hade Fredrik så kul att han ritade långa sträck med sin bakhjulsdrivna Audi TT-R i asfalten under accelerationen och under långsladdar genom Jerezbanans längre kurvor. - Ja, jag provade lite feta långsladdar och det gick ju härligt fint, berättade Fredrik med leende på läpparna. Testerna gjordes både med TT-R-Audin i DTM-utförande och med en ombyggd 24-timmarsversion av fjolårets DTM-Audi. Den senare har ABS-bromsar, riktiga strålkastare och torkare och är både högre och tyngre. ? Det är mer pulver i 24-timmarsbilen än i DTM-TT:n, den ger 500 hk och har exempelvis större diameter på insuget. Bromsarna har kolfiberskivor och är otroligt effektiva, förklarar Fredrik. - Jag är väldigt nöjd, allt gick som en dans. Jag lärde mig bilen och lärde mig jobba med teamet fint, vilket var syftet med testerna. Nästa gång kan vi börja jämföra tider, då ska vi köra på Nordschleife, säger Fredrik avslutningsvis. Mattias Ekström var också på Jerez, men koncentrerade sig på att testa däck till den nya 24-timmarsbilen, men också för DTM. - Det är svårt att säga något om bilen, eftersom vi inte har något jämförelsematerial nu, den är helt ombyggd, men efter testerna på Nordschleife vet vi mer. Men allt har funkat mycket bra, och Fredrik gjorde ett väldigt bra test ? men det hade nog alla förväntat sig. Han är duktig, kommenterade Mattias under en paus i den sju dagar långa fysträningen för Audisports fabriksförare på söndagen. Auditeamet Abts debut förra året i 24-timmars på Nürburgring blev en stor framgång med en hedrande andraplats, men i år jagar man revansch och seger. Team Abt, som backas av quattro GmbH, ett dotterbolag med inriktning på sporttillbehör i Audi AG, har kontrakterat sex förare som har god erfarenhet av Nürburgrings Nordschleife ? Vi har satt ihop en kraftfull styrka för 24-timmars, bestående av både ärrade veteraner och ungdomar. Vårt tuffa test- och träningsprogram ska förbereda dem för maratonloppet, sa Audisports chef Wolfgang Ulrich. -------------------------------------------------------------------------------------- Läs mer om Audi på Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57