LeMans: Audis Tom Kristensen kan bli historisk

Tom Kristensen kan bli historisk genom att vinna LeMans för sjunde gången. Men Audis oerhört framgångsrika R8 bilar får det väldigt tufft i LeMans 24-timmars den 18-19 juni. Med 50 kilos extra ”regelvikt” och 30 hk mindre effekt är de inte längre snabbast på banan. I förtestet körde Audi in som 4e, 7e, 8e tid – i tävlingen får de chansa friskt för att ligga i täten. Efter 54 segrar i LeMans-serien varav fyra i LeMans 24-timmars är Audi R8 tidernas mest framgångsrika LeMans-bil. Men i årets tävling, som blir den sjätte och sista för R8:an, bestraffas den för förra årets framgångar. 50 kilos extra vikt och 30 hk svagare bil får till följd att Audin tappar hela 20 km/h på Hunaudières-rakan, från 330 till 310 km/h. Bilens effekt vid debuten år 2000 vara hela 610 hk, men nu, med nya regler som mindre diameter på luftinsugets restriktor och regelbestraffning, är effekten endast 520 hk. - Vi måste se till att allting är perfekt inför tävlingen. Men det är R8:ans styrka, den är pålitlig och stark och Champion Racing är ett bra team. Det mest kritiska är punkteringarna, det är ofta mycket skräp på banan, säger Frank Biela, som kör för ADT Championteamet tillsammans med DTM-föraren Allan McNish och Emanuelle Pirro. I en andra amerikansk R8:a, som drivs av Audi PlayStation Team Oreca, har sexfaldige vinnaren, DTM-föraren Tom Kristensen chans att skriva LeMans-historia om han vinner sin sjunde seger. Då blir han historiens mest framgångsrike LeMans-förare. Tillsammans har förarna i de tvåamerikanska teamen vunnit 14 LeMans-segrar, medan de två franska teamen endast har en LeMans-vinnare, Stéphane Ortelli. - Jag är tacksam att jag får köra LeMans igen och chansen att vinna mitt sjunde lopp. Det här betyder mycket för mig personligen, efter jag blev etablerad förare genom LeMans. Men vi har inte en lika konkurrenskraftig bil i år, men med teamwork, inga misstag och låg bensinkonsumtion kan vi sakta men säkert köra upp oss i täten. Audi utvecklade den bränslesnåla FSI-tekniken för LeMans-bilarna och har därefter överfört den framgångsrika tekniken i Audis standardbilar. Kvalificeringen till LeMans pågår onsdag och torsdag den 15 och 16 juni och 24-timmars tävlingen startar den 18 juni kl 16.00.