LeMans: Audi startar i andra led

Audi står i andra led inför sitt sjätte och sista LeMans 24-timmars på lördag med sina R8-bilar, trots handikappet av den högre regelvikten. Audis fabriksförare från DTM, Allan McNish, Team ADT Champion Racing) satte den tredje på torsdagens slutliga kvalificeringsheat. – Tredjeplatsen på gridden är en ren bonus, ärligt talat trodde jag inte att det var möjligt med den höga vikten och effektminskningen vi dras med. Vi står nu före några bilar som kunde ha blivit problem för oss i början av loppet, kommenterade Allan McNish. Testföraren i Formel 1, Franck Montagny, säkrade en plats i tredje led med sin R8 Audi PlayStation ORECA genom att bli femte snabbaste bil, i hans och stallets första försök i LeMans. Den andra amerikanska Audi R8: an startar i femte led. Eftersom det regnade på onsdagens kvalificering så blev torsdagskvällens finalkval avgörande för startpositionerna i det 73: e 24-timmarsloppet på LeMans. Tom Kristensen knep åttonde tid och startar i fjärde led. Han har chansen att bli historisk med sju segrar om han vinner LeMans i år. – Jag är väldigt tillfreds med R8: an och ser fram emot att få starta. Vi är mycket närmare täten än jag trodde vi skulle vara., sa Tom. Trots att alla Audi körde kvalificeringen med tävlingsmotorn, förlorade Allan McNish inte mer än 3,080 sekunder till de snabbaste bilarna över de 13,650 kilometerna, vilket var mindre än väntat. Under förtesterna för två veckor sedan var den nya generationen LeMans-bilar nästan sex sekunder snabbare än Audis R8: or, på grund av den ökade handikappvikten och 30 hk lägre motoreffekten som reglerna föreskriver. Det var ingen i Audis team som hade räknat med att få en plats långt fram på startgridden. Kvalificeringen riktades därför in på att få rätt setup för den klassiska 24-timmarstävlingen som startar på lördag kl 16. – Vår strategi för tävlingen blir viktig, inga risker och bra depåstop, sa Dr Wolfgang Ullrich, Audis motorsportchef. Jag tror vi kan köra två varv mer än våra konkurrenter under nattpassen. Michelindäcken klarar säkert tre pass på natten. Det här ser mycket bättre ut än i förtesterna. Startgridden på Le Mans: 1 Collard/Boullion/Comas (Pescarolo-Judd) 3m 34.715s 2 Loeb/Helary/Ayari (Pescarolo-Judd) 3m 35.555s 3 Biela/McNish/Pirro (Audi R8) 3m 37.795s 4 Michigami/Ara/Kaneishi (Dome-Mugen) 3m 38.094s 5 Gounon/Montagny/Ortelli (Audi R8) 3m 38.281s 6 Cochet/Nakano/Jouanny (Courage-Judd) 3m 38.735s 7 Minassian/Campbell-Walter/Wallace (DBA-Judd) 3m 38.929s 8 Kristensen/Lehto/Werner (Audi R8) 3m 38.988s 9 Short/Barbosa/Ickx (Dallara-Judd) 3m 39.643s 10 Hignett/Stack/Kurosawa (Zytek) 3m 41.177s