Inför STCC Våler: Halvtid - Audi kommer som ledare till Norge

STCC-säsongen har nått halvtid och det är dags för årets enda tävling i Norge, på Våler-banan. Audi-stallet kommer till tävlingen som ledare. Thed Björk leder förarmästerskapet och Audi leder team/märkesmästerskapet. - Vi är jättenöjda med hur det har gått hittills. Björk och Ekblom har presterat mycket bra och läget inför andra hälften av säsongen kan inte bli mycket bättre, menar stallchef Tommy Kristoffersson. - Att vi leder både förar- och märkes-mästerskapet är oerhört inspirerande. Vi har hela tiden legat i toppen och haft farten. Visst har vi haft en del flyt, det måste vi vara ärliga med. Men det måste man också ha för att vinna ett mästerskap, fortsätter Kristoffersson. Det är andra gången någonsin som STCC tävlar på Våler-banan. Förra året tog Ekblom en seger i kvalomgången och Kristoffersson tog tredje plats i finalomgången. Den norska banan är inte helt olik Falkenberg, där de tävlade senast. Banan har hög medelhastighet och många snabba kurvor. - Vi var snabba här redan förra året, tyvärr förstördes våra chanser då utav kval-lotteriet. Men i år ser det ännu bättre ut, vi vet att banan passar Audin mycket bra. Ekblom och jag kommer med tomma viktlådor och satsar på att plocka fler pallplatser, säger Kristoffersson. Senast Thed Björk körde på Våler var det bakom ratten på en BMW. - Det känns jättebra inför tävlingen. När jag körde med BMW här hade vi problem att hitta inställningarna, den passade inte banan lika bra som jag vet att Audin gör. Och det är ju ingen nackdel, säger Björk med ett leende. Segrar utanför STCC för Björk Efter sin seger på Falkenberg för två helger sedan har Björk tagit ytterligare en seger. Björk tog hem titeln som snabbaste racing-förare i finnkampen som kördes förra onsdagen mellan Sverige och Finland. - Det var otroligt kul att vinna, speciellt sedan jag aldrig tidigare tävlat med en fyrhjulsdriven rallybil. Men nu är det total fokus på STCC som gäller. - I och med min seger i Falkenberg och ledningen i mästerskapet har jag mycket vikt i bilen. Men jag har fullt förtroende för att vi kan plocka bra resultat igen. Jag är den enda föraren i mästerskapet som har tagit poäng i alla tävlingarna och det tänker jag fortsätta med! Ekblom revanschsugen! Fredrik Ekblom tvingades tyvärr bryta förra tävlingen då bilen gick sönder efter depåstoppet. Men trots nollpoängaren ligger Ekblom bara fem poäng från andraplatsen i mästerskapet. - Det är maximal attack som gäller nu! Vi hade otur på Falkenberg, men jag har i alla fall fått tom viktlåda på grund av det. - Jag gillar Våler-banan och vet att vi kan göra bra resultat där. Jag är väldigt taggad och nu är det dags för ett bra resultat, säger Ekblom. Tävlingshelgen ser lite annorlunda ut i Norge. Både kvalificering och tävling körs redan på lördagen. Kvalet börjar klockan 11.45 och tävlingen startas klockan 16.00. STÄLLNING FÖRARMÄSTERSKAP STCC 1 Thed Björk, Audi, 28 poäng 2 Robert Dahlgren, Volvo, 18 poäng 3 Duncan Huisman, BMW, 17 poäng 4 Richard Göransson, BMW, 14 poäng 5 Tomas Engström, Honda, 14 poäng 6 Fredrik Ekblom, Audi, 13 poäng 11 Tommy Kristofferson, Audi, 4 poäng STÄLLNING MÄRKESMÄSTERSKAP STCC 1 KMS/Audi 32p 2 WCR/BMW 24p 3 Flash/BMW 22p 4 Polestar/Volvo 19p 5 Engström/Honda 16p Se STCC i TV: Måndag: 22.30 SVT2 Race, varje måndag efter tävling Tisdag: 16.30 SVT2 Race repris, TV1 eller TV2 Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57