Inför STCC Gelleråsen: Audi är en kandidat till guldet

Nedräkningen har börjat. Tre STCC-tävlingar kvar, sjunde plats i tabellen och 21 poäng efter ledande Richard Göransson. Audiföraren Fredrik Ekblom verkar avspänd och riktigt taggad men har det allt annat än lugnt veckan före STCC-loppet i Karlskoga. PR-jippona har avlöst varandra. – Jag körde en Jet Ski-tävling i samband med Roslagsloppet i Öregrund mot Mattias Ekström, Janne Flash, rallyföraren PG Andersson och Cralle Lindholm. Mattias är otroligt vass, han vann båda loppen och jag var tvåa och trea. Sedan var det gokart på Red Bull Race vid slottet i Stockholm. Det var en kanongrej, men kanske inte så bra för mig, jag fick bryta efter en startsmäll med Richard Rydell. Sedan var det golf i Tylösand med Hello Sweden. Jag spelar inte så det blev minigolf och boule med Anja Pärson och Magdalena Forsberg. Kul. – Sedan åkte jag upp till Mantorp och var med på Shells aktiviteter där de lät kunder åka en tremanna-Formel 1-bil i tisdags. Till helgen är det Anecto Cup med gokarttävling på Järfällabanan till minne av de omkomna gokartförarna vid Milanokatastrofen för fem år sedan. Där ska jag också coacha Audis sponsorteam som ska köra en egen tävling. Hur känns det nu inför helgens tävlingar på Gelleråsen i Karlskoga, Fredrik Ekblom? – Vi har en del poäng att hämta in, men positionen och våra chanser är inte så dåliga som andra vill göra gällande eller som tabellplatsen visar, tycker Fredrik som inte sticker under stol med att säsongen hittills varit en besvikelse med idel motgångar. En seger ger 20 poäng och i sista finaltävlingen på Mantorp Park den 17-18 september utdelas dubbla poäng i alla heat. Även i kvaltävlingarna och Super Pole finns det poäng att hämta och historiken visar att Fredrik och Audi/KMS-stallet varit oerhört bra på att samla poäng i slutet av året. – Jag är övertygad om att vi är en het kandidat till guldet när det drar ihop sig till final, lovar Fredrik med riktig övertygelse i rösten. - Har vi bara flyt så ligger vi i toppstriden. Vi har en riktigt bra bil, det har A4:an visat. Vi har varit snabbast i Falkenberg, jag var snabbast på torra träningen på Knutstorp. Audin går riktigt snabbt och bra i år, men tävlingarna på Anderstorp och Karlskoga förstörde våra chanser på att redan nu ligga i topp. Fredrik hejdar sig och säger: – Det är ingen idé att analysera sönder säsongen, vissa år går det ens väg, andra inte. Nu är jag och hela teamet så stenhårt inställda på att komma upp i toppen och fajtas för guldet, så det räcker långt. Fredrik är i fysisk toppform och bilen likaså. Tommy Kristoffersson och sonen Johan, som både tävlar på skidor på vintern och ingår i mekanikerteamet, ligger i hårdträning i deras egen träningscamp i Arvika. – Det är supertungt, men bra, kom hit får du testa själv, säger Tommy med ett leende. Den här helgen kommer Ronnie Bergström tillbaka som chefsmekaniker på Fredriks bil eftersom Helmut Potsche behövde vara på tävlingar i Tyskland, och i bästa fall kanske det till och med kan bli ett lyft för teamet runt Fredriks bil. – Ronnie har full insikt i hur jag och min bil fungerar, han kan reglementet och han känner mekanikerna väl, så det blir inga svårigheter för honom att kliva rakt in. Det är alltid lugnt och bestämt när Ronnie är med så jag vet att kommer att fungera bra, menar Fredrik som hoppas på torrt väglag på ”hemmabanan” Gelleråsen. – Vi har två lopp på oss komma upp i toppen före finalen. Och vi ska dit, jag sa det redan i början av säsongen, det blir fajt ändå in i sista finalheatet. Har vi lite flyt ligger vi i topp då. Se Audi och STCC på TV: Viasat Sport 21/8, Kl 12.30-16.00, Direktsändning från STCC Ring Knutstorp Viasat Sport 21/8, Kl 20.00-21.00, Sammandrag av STCC och JTCC Z-TV, 22/8, Sammandrag av STCC och JTCC från tävlingarna på Ring Knutstorp Poängställning i STCC inför Gelleråsen, efter fem deltävlingar: 1. Richard Göransson, 71 2. Edward Sandström, 68 3. Johan Sturesson, 66 4. Thed Björk, 61 5. Tomas Engström, 54 6. Robert Dahlgren, 52 7. Fredrik Ekblom, 50 8. Jan ”Flash” Nilsson, 31 9. Tommy Rustad, 31 10. Tommy Kristoffersson, 22 Poängställning i märkesmästerskapet, efter fem deltävlingar: 1. Volvo, 83 p 2. BMW, 79 3. Peugeot, 68 4. Honda, 65 5. Audi, 56 p Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57