Inför DTM Lausitz: ”Jag ska ha revansch”

Mer rafflande kan det inte bli. En enda futtig poäng skiljer Audiföraren Mattias Ekström från nuvarande ledaren i DTM-serien, Gary Paffett, inför helgens tävling på Eurospeedway i Lausitz. – Det kommer att bli tufft för oss men jag har revansch att kräva på den här banan, det gick inte så bra här i fjol. Vi kan vinna – och Paffett ska ligga bakom mig, det är målet, säger förra årets DTM-mästare Mattias Ekström. Med tre tävlingar kvar i mästerskapet hålls spänningen på topp in i det sista mellan Audi och Mercedes. Rivalerna Mattias Ekström och Gary Paffett har växlat plats i tabelledningen i de fyra sista tävlingarna och det blir en strid på kniven på den snabba och 3,442 km långa banan i Lausitz, 130 km söder om Berlin på söndag. – Normalt är Audin mycket konkurrenskraftig på EuroSpeedway och förutsatt att vi kvalar bra så kan vi mycket väl vinna tävlingen, förklarar Mattias som inte vill se en upprepning av vårens tävling i Lausitz när han bara blev fyra efter att ha fått ett ”Drive-through”-straff för närkontakt med Jamie Green, som hindrade honom från omkörning. – Men det viktiga är att jag håller Gary Paffett bakom mig, helst ska han inte komma på pallen alls, deklarerar Mattias. Vad Auditeamet har i bakfickan, eller har lagt upp för strategi, är det ingen utomstående som vet. Hemlighetsmakeriet i slutet av säsongen är stort i alla team, men absolut ingenting har lämnats orört som kan bidra till en seger på EuroSpeedway, till att utöka sin ledning i märkesmästerskapet och till att Mattias ska kunna återta ledningen i DTM-mästerskapet. Själv har Mattias vilat sig i form, lite ofrivilligt eftersom säsongen för hans favoritträning jet-ski har gått mot sitt slut. – Men jag har utnyttjat varenda soltimme för att åka jet-ski därhemma, det är otroligt roligt och en suverän träning för koncentration och muskler, menar Mattias. Han har också träffat sina fans i Sverige under en dag på racerbanan Kinnekulle Ring. Tidningen Bilsport hade hämtat upp Audis fjolårsbil, den Audi A4 som Mattias vann mästerskapet med och Mattias bjöd några lyckliga läsare på oförglömlig åkning i Europas potentaste touringracerbil. Men nu är fokus inställt på att ta en kvalplats i täten och att återta ledningen i DTM. Mattias är revanschlysten. I helgen vill han ännu en gång visa för de ca 80 000 åskådarna att det inte är en slump att han är DTM-mästare. Ställning i DTM inför EuroSpeedway Lausitz 18/9: 1. Gary Paffett, Mercedes, 60 2. Mattias Ekström, Audi, 59 3. Tom Kristensen, Audi, 41 4. Mika Häkkinen, Mercedes, 22 5. Jean Alesi, Mercedes, 19 6. Christian Abt, Audi, 16 6. Bernd Schneider, Mercedes, 16 6. Jamie Green, Mercedes, 16 9. Heinz-Harald Frentzen, Opel, 15 10. Allan McNish, Audi, 13