Hemmabana och DTM-ledning Mattias trumfkort på Norisring

DTM: Mattias Ekström har många trumf på hand när DTM-serien flyttar till stadsbanan Norisring i helgen. Seger i förra tävlingen, en i bagaget och total ledning i mästerskapet. Men Norisring är också en riktig hemmabana för Audi - och för Mattias. Han är snabb här. Vid förra tävlingen kom det 74 000 besökare för att se racing på högsta nivå. Publiken fick verkligen valuta för pengarna. Det var ett händelserikt lopp med spänning från start till mål. Mattias Ekström slutade som segrare efter en diskvalificering och kunde åtnjuta sin andra seger med sin nya Audi A4 DTM för året. Denna helg kommer serien till Norisring, en stadsbana som är väldigt kort, bara 2,3 km, och den brukar bjuda på riktigt tät racing. - Det är skönt att komma till den här tävlingen som ledare i mästerskapet. Det är första gången det händer för mig så det känns bra, säger Mattias Ekström. Norisring är betraktad som Audis hemmabana och Mattias har haft pole position och en tredjeplats på den här banan. Så förutsättningarna för att kunna glädja ?hemmapubliken? finns. - Eftersom det är vår ?hemmabana? så vore det extra roligt att få stå högst upp på pallen, säger Ekström. Vi börjar bli vana med att årets serie har varit väldigt jämn och man har inte kunnat tippa vinnaren förrän målflaggen har fallit. På en kort bana som denna kommer strategi, depåstopp och driftsäkerhet i en blandning med bra körning att vara än mer avgörande. - Jag tror att det kommer handla om hundradelar och tusendelar på kvalet och racet kommer att bli tajt från början till slut, säger Mattias Ekström. Om vi får se tusentals Audifans höja sin händer i jubel kommer vi att få veta på söndag eftermiddag då denna femte deltävling i DTM avgörs. Förbered er på race av högsta klass och glöm inte bort att titta på loppet på tv när det sänds. Så här sänds DTM-loppet på Norisring på TV: SVT 24 sön 27/6 19.00 Motorsport: Race, 1 tim SVT Europa mån 28/6 22.30 Motorsport: Race, 30 min SVT 2 mån 28/6 22.30 Motorsport: Race, 30min SVT 1 tis 29/6 16.35 Motorsport: Race, 30 min SVT Europa tis 29/6 16.35 Motorsport: Race, 30 min SVT 1 lör 3/7 14.05 Motorsport: Race, 30 min SVT Europa lör 3/7 14.05 Motorsport: Race, 30 min -------------------------------------------------------------------------------- Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas. Klicka här. Läs mer om Audi på Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57