Grönt ljus för sportbilen Audi R8

Nu är det officiellt: Audis kommande sportbil får namnet Audi R8. För två år sedan presenterades konceptbilen ”Le Mans quattro” på IAA i Frankfurt. Nu har Audi alltså tagit beslutet att bygga denna nya sportbil. Förberedelserna är redan igång för serietillverkning av R8 och detta kommer att ske i Audis anläggning i Neckarsulm, med start under fjärde kvartalet 2006. Marknadsintroduktionen är planerad till andra kvartalet 2007. 28 miljoner euro har investerats i R8:ans produktionslina. Audis dotterbolag quattro GmbH kommer att få ansvaret för produktionen. Utveckling och provkonstruktion hos quattro GmbH samt teknisk utveckling hos Audi AG är redan i full gång. Totalt kommer 250 personer att vara involverade i produktionen av nya R8. – Genom R8 bygger vi vidare på våra framgångar inom motorsporten och flyttar över dem till serietillverkning. Denna modell representerar Audis helt egna tolkning av begreppet sportighet, säger Prof. Dr. Martin Winterkorn, som är koncernchef för Audi AG, när han kommenterar den nya medlemmen i Audi-familjen. Audi kommer att utnyttja lättbyggnadsteknik för R8 och just i Neckarsulm finns en unik kompetens inom detta område. Audi A2, A6 och A8 – samtliga med lättbyggnadsteknik – har alla utvecklats på Aluminiumcentret i Neckarsulm. Bilder finns på www.audi.se / Presscenter / Bildarkiv / Modeller / Le Mans quattro Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2004 såldes mer än 779 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter drygt 24 miljarder euro och har 53 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk informationschef Audi Sverige, tel 08-553 896 57 eller 070-35 896 57