Fredrik stärkte sin tredjeplats i STCC

STCC. Fredrik Ekblom och Audi/KMS-teamet hade en bra racedag på Mo-i-Rana-banan i Norge. Tvåa i första racet, fyra i andra och kvalpoäng för första gången i år. - Vi tog mer poäng än Volvo, Flash och Dahlgren, det hade kanske varken han eller någon annan väntat sig, så det kändes otroligt bra. Göransson går det inte att göra något åt, sa Fredrik efter loppet. Mo-i-Rana-banan längst upp vid polcirkeln är en läckert svepande och snabb bana. Redan innan helgens STCC-tävlingar tippade stallchefen och föraren Tommy Kristoffersson och regerande STCC-mästaren Fredrik Ekblom att den passade de framhjulsrivna Audi A4-bilarna väl. De fick rätt, Fredrik Ekblom stärkte sin tredjeplats med 22 nya poäng. - Audins chassi är helt perfekt och jag fick fritt spår och kunde till och med köra in på tredje plats i kvalificeringen, menade Fredrik som knep sin första kvalpoäng för säsongen. I första STCC-racet för helgen stod han efter Göranssons gulsvarta BMW och Dahlgrens Volvo. Men i startkalabaliken lyckades Fredrik sticka nosen innanför Dahlgrens Volvo och ta andraplatsen när de gick ut ur kurvorna. Den kunde han behålla, medan Dahlgren tog tredjeplatsen från Rustad. - Jag fick köra mitt lopp och hade Göransson två sekunder framför mig. Bilen gick fantastiskt fint, och väghållningen kunde kompensera för en svagare motor, menade Fredrik som plockade 12 poäng på sin andraplats. I race två med omvänd startordning för de sex främsta stod Göransson och Ekblom i tredje startled, Flash hade pole position. Göranssons starka start kunde ingen hota, men bakom honom var det en kamp om platserna mellan Flash, Rustad, Engström och Ekblom. - Jag kom ikapp och låg jämsides med Flash flera gånger i kurvorna, men ut ur kurvorna drog han ifrån. Han tackade mig för att inte ha kört på honom ? som man känner sig själv känner man andra, kommenterade Fredrik med leende på läpparna efter sin fjärdeplats. - Jag är väl för snäll? Nej,. skämt åsido, jag valde att inte försöka något dumt så att Dahlgren kunde smita förbi Det är för tajt både på banan och i mästerskapet, menade Fredrik. Tommy Kristoffersson plockade också poäng på sina 8:e och 7:e platser, men hade en rätt odramatisk tillställning. - Jag kom ikapp Mattias Andersson i Alfan flera gånger, men han pep iväg efter kurvorna. Dessutom tick motorn rätt varm och jag tappade lite effekt. - Men jag är otroligt nöjd med helgen för Audis och stallets räkning. Alla gjorde ett verkligt bra jobb. Det var bästa kvalet i år, Fredrik startade trea och blev tvåa, och sen femma och blev trea, betygsatte Tommy. Race 1: 1. Richard Göransson 2. Fredrik Ekblom, Audi A4 3. Robert Dahlgren 4. Tommy Rustad 5. Jan Flash Nilsson 8. Tommy Kristoffersson, Audi A4 Race 2: 1. Richard Göransson 2. Tommy Rustad 3. Jan Flash Nilsson 4. Fredrik Ekblom, Audi A4, 5. Robert Dahlgren, 7. Tommy Kristoffersson, Audi A4 Ställning i STCC: 1. Richard Göransson, BMW 176 2. Robert Dahlgren, Volvo, 137 3. Fredrik Ekblom, Audi A4, 129 4. Jan Flash Nilsson, Volvo, 116 5. Tommy Rustad, Opel, 100 6. Johan Sturesson, 98, Peugeot 7. Tomas Engström, Honda, 92 8. Tommy Kristoffersson, Audi A4, 66 9. Jens Hellström, Honda, 53 10. Mattias Andersson, Alfa Romeo, 51 Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas. Läs mer om Audi på Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57