Fredrik och Audi trea i STCC 2004

STCC: Fredrik Ekblom stod för årets bästa racinginsats. En seger och en tredjeplats i finaltävlingarna på Mantorp Park. Tommy Kristoffersson tog en meriterande sjätteplats. Det gav Fredrik och Audi/KMS bronsplatsen i STCC-mästerskapet efter Richard Göransson, BMW, och Robert Dahlgren, Volvo. Den sista finaltävlingen blev långt ifrån så dramatisk som den första, Tomas Engström i Honda tog starten och höll Janne Flash Nilsson bakom sig till 12:e varvet, då försökte den rutinerade Volvoföraren tränga sig förbi för att försöka nå en tredjeplats i STCC. Det slutade abrupt för honom med ett trasigt hjul och slut på tävlingen. Samtidigt hade Thed Björk snurrat och det gav STCC-segraren Richard Göransson möjlighet att köra upp i ledning och till seger från sjunde startplats. Engström blev tvåa och Robert Dahlgren åtta, vilket gav honom STCC-silvret Men tryggt och säkert låg Fredrik Ekblom och bevakade sin tredjeplats i racet och i STCC 2004. Det höll. - Men det är frustrerande att tappa en billängd på rakorna och få kämpa sig ikapp - och ibland förbi - i kurvorna. Bilen har mycket mer potential i väghållningen, men vi kan inte utnyttja den utan effekt i motorn, menade Fredrik som ändå kände sig tillfreds med sitt resultat, både i finaltävlingen och under hela säsongen. - Vi måste vara rätt nöjda faktiskt. Vi har gjort allt vi kunnat och mer därtill för att försvara mästerskapet, men i år har vi fått vika oss för motorstarkare bilar, säger Fredrik som själv visat vilken skicklig förare han är och plockat poäng i varje tävling. - Ja, han har dragit ett stort lass och gjort en fantastiskt fin säsong som han avslutar med den absolut bästa helgen på året. Men vi har haft oerhört pålitliga och driftsäkra bilar, sa Tommy Kristoffersson om de framhjulsdrivna Audi A4 som vann förra årets STCC, och som i år tagit en ny pallplats i mästerskapet. Tommy Kristoffersson har haft en kämpig säsong, men avslutade med en stark sjätteplats. Framför honom hamnade en annan välkänd Audi A4, Fredriks fjolårsbil som i år kördes till seger i finländska mästerskapet av Olli Haapalainen. - Vilken arbetsseger den här tredjeplatsen var, inte utropade, men snarare pustade både Fredrik och Tommy medan de tog av sig sina svett- och champagneindränkta overaller för i år. - Vi har lärt oss oerhört mycket inför nästa år, vi har kramat ur varje millimeter av bilarna och fått kämpa oss till hundradelar av sekunder. Det och Fredriks suveräna körning kallar jag arbetsseger, avslutade Tommy Kristoffersson. Tabell STCC förare 1 Richard Göransson BMW 320i 227 2 Robert Dahlgren Volvo S60 175 3 Fredrik Ekblom Audi A4 165 4 Jan Nilsson Volvo S60 135 5 Tommy Rustad Opel Astra Coupé 134 6 Tomas Engström Honda Civic Type R 128 7 Johan Sturesson Peugeot 307 107 8 Tommy Kristoffersson Audi A4 102 Tabell STCC, märke 1. BMW 210 2. Volvo 197 3. Audi 168 4. Opel 148 5. Honda 137 6. Peugeot 118 7. Alfa Romeo 80 Resultat Race 2 Mantorp, 15 varv 1. Richard Göransson, BMW 2. Tomas Engström, Honda, +5.228 3. Fredrik Ekblom, Audi/KMS, +6.212 4. Thed Björk, BMW, +9.725 5. Olli Haapalainen, Audi, +13.806 6. Tommy Kristofferson, Audi/KMS, +14.898 7. Jens Hellström, Honda, +17.741 8. Peo Norén, +48.472 9. Robert Dahlgren, +1:05.412 Resultat Race 1 Mantorp 12 varv 1. Fredrik Ekblom, Audi/KMS 2. Jan Nilsson, Volvo, +0.795 3. Thed Björk, BMW, +1.025 4. Tomas Engström, Honda, +2.394 5. Olli Haapalainen, Audi, +3.494 6. Tommy Rustad, Opel, +8.657 7. Richard Göransson, BMW, +9.605 8. Tommy Kristoffersson, Audi/KMS, +19.383 Kval Mantorp STCC 1. Tommy Rustad, Opel, 1:34.444 2. Jan Nilsson, Volvo, +0,011 3. Robert Dahlgren, Volvo, +0,317 4. Fredrik Ekblom, Audi/KMS, +0,452 5. Johan Sturesson, Peugeot, +0,563 6. Richard Göransson, BMW, +0,932 7. Olli Haapalainen, Audi, +1,334 8. Mattias Anderss, Alfa Romeo, +1,635 9. Jens Hellström, Honda, +1,708 10. Tomas Engström, Honda, +2,225 11. Tommy Kristoffersson, Audi/KMS +2,618 TV-tider Måndag 20 sep Viasat sport 1, kl 23.30 Onsdag 22 sep TV3 23.30 Lördag 25 sep Viasat 14.10 Söndag 26 sep TV3 14.10 -------------------------------------------------------------------------------- Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas. Klicka här. Läs mer om Audi på Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57