Fredrik leker fram vinnartakterna

Det är bara 20 minuter från Falkenbergsbanan men steget är långt från den pressande asfaltjakten på täten i STCC. Audi/KMS stjärnförare Fredrik Ekblom njuter av lugnet, familjelivet och att köra jet-ski vid sitt idylliska landställe i Halland. – Falkenberg tillhör givetvis mina favoritbanor och nu är det dags för mig att ta fram vinnartakterna igen, säger och tvåfaldige STCC-mästare Fredrik Ekblom. Fredrik Ekblom var den suveräne vinnaren i sin Audi A4 STCC för två år sedan, och har tagit många segrar just på Falkenbergsbanan. I år har Audi en ny bil som visat vara både snabb och konkurrenskraftig. – Jag trivs väldigt bra här. Banan passar både mig och bilen bra. Det är en tekniskt krävande bana och det är ofta svårt att köra om här. Banan är snabb och med ett flertal kurviga partier som ställer stora krav på väghållningen på bilen. Det är här Audin visar sina styrkor, menar Fredrik. Med segern 2003 och en stark tredjeplats förra året i STCC är siktet inställt på en ny titel i årets mästerskapsserie. Men årets första tre tävlingar har inte varit Ekbloms, två femteplatser i de två första tävlingarna skryter han inte med. Å andra sidan så har det varit tre olika segrare hittills, så många eller ingen kan bära favoritskapet. Räkna med Fredrik i täten – Räkna med mig i fortsättningen, säsongen har bara börjat och jag har fortfarande bra möjligheter att ta mig upp till toppen, där jag ska vara, säger Fredrik och skrattar. Han brukar vara bra på att plocka poäng, den gode Fredrik, säkerheten själv. Men den här säsongen har det som bäst blivit två femteplatser och i senaste tävlingen på Anderstorpbanan så blev racinglivet mörkare än självaste Småland. – Jag fick en dålig lottning med ytterspår och sedan blev jag avputtad i alla tre heat, det är inte mycket att göra åt. I tabellen är det tätt mellan de åtta-tio första förarna. Fredrik ligger sexa med 26 poäng, Tommy Kristoffersson tia med 17 poäng och Thed Björk är etta med 52. Tommy snabbast på Falkenberg Hans teamchef och förarkollega i Audi/KMS, Tommy Kristoffersson hade en något bättre dag med en femteplats, och med doften av en pallplats. På testdagarna på Falkenbergsbanan i våras var det dessutom Tommy Kristoffersson som var snabbast av alla med sin röda Audi A4 STCC. Han och Audi-teamet är heta i år, och det vill de gärna visa i helgen på Falkenberg. – I Anderstorp bevisade vi att vi har kapaciteten att ligga i topp, jag var snabbast i slutet av loppet och det stärker självförtroendet rejält, säger Tommy Kristoffersson som gärna vill ha bättre hand med Fru Fortuna också. – Oturen har grinat både mig och Fredrik i ansiktet i år. Jag fick några rejäla kyssar på Gelleråsen och Fredrik som aldrig brukar åka av, blev avpetad flera gånger på Anderstorp. Vi vet ju att han har potentialen, och det är som sagt jämnare än någonsin i serien, så än kan allt hända, förklarar Tommy på sina varma värmländska. – Jag riktigt lääängtar efter att köra på Falkenberg… Audin har fin väghållning På Falkenbergsbanan skiner för det mesta solen för det genom tiderna så framgångsrika Audi/KMS-stallet, de har fyra mästerskapssegrar totalt i STCC genom åren. - Audin har en enormt fin väghållning och i år har vi fått fin fart i bilen också. Visst vill vi ha mer, men det skiljer betydligt mindre nu än förra året till konkurrenterna. Vi har en vinnarbil. Revanschlusten riktigt lyser även om Fredrik, och nu laddar han upp med att leka med sönerna Wilhelm, 3 år, och Herman, 1 år, i gräset och i havet vid landstället utanför Falkenberg. Men på havet drar han gärna ut med sin jet-ski, favorithobbyn på sommaren. – Det är riktigt bra träning och det är ju bra eftersom det är riktigt kul också, säger Fredrik. Lördagen och söndagen den 9 och 10: e juli ska det bli riktigt kul, tycker Fredrik. Då har han lekt fram sina gamla vinnartakter igen.