Fredrik Ekblom vann på Mantorp

STCC: Årets första STCC-final blev en uppvisning av den högre skolan av Fredrik Ekblom. Med tre varv kvar smög han in Audin innanför Janne Flash Nilssons Volvo i Pariskurvan, körde om och tog ledningen - och höll den säkert i mål. Seger och 15 poäng för Audi/KMS . - Det var ett kanonrace, Flash var mycket snällare än om det gällt SM-tecknet, men det var jag också, menade Fredrik Ekblom om omkörningen och efter sin seger. Fredrik hade legat halvmetern bakom Flash i 5-6 varv när Thed Björk kom upp bakom honom. - Då var det bäst att hitta på något. Jag tog höjd och hade fint bett i däcken, så jag lyckades få innerspår innanför idealspåret och kom om i Pariskurvans utgång, berättar han. Dramatiken kunde inte vara högre i STCC-finalens första lopp. Regndäck eller slicks var frågan för många efter skyfallen på morgonen och den begynnande solen inför racet. Richard Göransson ledde stort inför tävlingen och satsade hårt från sjätte plats på innerspår i starten. I jämnhöjd med tvåan Robert Dahlgren krokade de båda ihop och sladdade av brutalt i första kurvan. Men båda tog sig upp igen och Göransson kunde köra ikapp tack vare gulflagg och pacecar och slutade sexa i loppet. Därmed säkrade han sin mästerskapsseger i STCC 2004. Dahlgren fick problem med växellådan och bröt. Med Fredrik Ekblom i andra startled på fjärde plats, Tommy Rustad och Janne Flash Nilsson i första startled blev det en het kamp om den totala tredjeplatsen i STCC. Flash tog ledningen, med Rustad som tvåa, men Ekblom passerade efter fem varv. - Det var svinhalt i början innan jag fick värme i bakdäcken och på rakan hade jag ingen chans. Men mot slutet gick det bättre och jag hade fint bett, berättar en mycket nöjd Fredrik Ekblom som får starta från sjätte plats i andra finalracet där dubbla poäng delas ut. I tätklungan har han kombattanterna om tredjeplatsen i STCC-serien, Flash, Rustad, men också Göransson i pole position och en annan Audi-förare nämligen Olli Haapalainen, som kör Fredriks segrande fjolårsbil. - Det finns fortfarande en liten chans på silver i STCC för mig, så det ska vi köra för nu, tyckte Fredrik innan han gav order om justeringar på bilen inför nästa race. Resultat Race 1 Mantorp 12 varv 1. Fredrik Ekblom, Audi/KMS 2. Jan Nilsson, Volvo, +0.795 3. Thed Björk, BMW, +1.025 4. Tomas Engström, Honda, +2.394 5. Olli Haapalainen, Audi, +3.494 6. Tommy Rustad, Opel, +8.657 7. Richard Göransson, BMW, +9.605 8. Tommy Kristoffersson, Audi/KMS, +19.383 Kval Mantorp STCC 1. Tommy Rustad, Opel, 1:34.444 2. Jan Nilsson, Volvo, +0,011 3. Robert Dahlgren, Volvo, +0,317 4. Fredrik Ekblom, Audi/KMS, +0,452 5. Johan Sturesson, Peugeot, +0,563 6. Richard Göransson, BMW, +0,932 7. Olli Haapalainen, Audi, +1,334 8. Mattias Anderss, Alfa Romeo, +1,635 9. Jens Hellström, Honda, +1,708 10. Tomas Engström, Honda, +2,225 11. Tommy Kristoffersson, Audi/KMS +2,618 TV-tider Måndag 20 sep Viasat sport 1, kl 23.30 Onsdag 22 sep TV3 23.30 Lördag 25 sep Viasat 14.10 Söndag 26 sep TV3 14.10 -------------------------------------------------------------------------------- Tippa STCC - bli STCC Champion! STCC: Nu har du också chansen att tävla i STCC. Inte på banan, men genom att tippa hur det går. I spelet STCC Champion tippar du hur varje tävling går och kan vinna fina priser, dels efter varje tävlingshelg och dels efter säsongen. Och det är kostar inget att delta. Tävlingen körs av tidningen auto motor & sport i samarbete med Audi. STCC-förarna kommer också att vara med och tippa, så här har du chansen att visa både dem och dina vänner vem som kan mest och tippar bäst! Du hittar länken till tävlingen STCC Champion via vår hemsida AudiSport.nu -------------------------------------------------------------------------------- Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas. Klicka här. Läs mer om Audi på Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57