Frank Stippler överraskar i STCC

Inför STCC Knutstorp 5/5: Audis Frank Stippler är STCC-seriens stora överraskning. DTM-föraren från Audi Sport satte konkurrenterna på plats med bästa tid på kvalet och imponerande körning i STCC-premiären. I helgen väntar en ny bana för Frank, Ring Knutstorp i Skåne, och andra STCC-tävlingen i år: - Den påminner om gamla Nürburgring, och det passar mig bra, kommenterar Frank Stippler. För ett år sedan vann Audi en dubbelt i STCC-premiären på Knutstorp. Thed Björk etta, Fredrik Ekblom tvåa. - Efter fadäsen på Sturup känns det som premiär på Knutstorp, tycker titelförsvararen Thed Björk som vunnit tävlingen där två år i rad. - Det ska bli tredje gången gillt, jag är jätteladdad och det känns skönt att få komma dit. Vi är mer taggade än någonsin efter missarna på Sturup, jag har peppat mekanikerna och ingenjörerna, vi har en riktigt snabb bil – jag är nöjd, vi ligger bra till, förklarar Thed Björk. Det är positiva tongångar i Auditeamet. På Sturup gjorde Thed Björk och Frank Stippler en fenomenal uppkörning från sista startposition till femte och sjunde plats, med Tommy Kristoffersson mellan sig, sedan teamet glömt fylla bensin i Franks Audi och satt på fel däck på Theds bil. - Vi har snackat igenom händelserna på Sturup och fokuserat på det positiva. Vi kunde ha vunnit dubbelt, allt gick över förväntan, vi åkte fort, och Frank var absolut snabbast, han har överraskat varje gång från första testerna. - Så vi har egentligen en rätt enkel uppgift på Knutstorp, skämtar Tommy, vi behöver bara tanka och sätta på rätt däck... Audi/KMS-teamet, som inte gjorde ett enda misstag i fjol har satt sig i respekt hos konkurrenterna. Men nu är stallchefen Tommy Kristoffersson en aning bekymrad. - Vi blottade oss, vi visade de andra att vi kunde göra fel och inte är oövervinneliga. Lita på att det har gett oss ny styrka. Det där vill vi inte vara med om igen, och vi känner oss trygga. Bra bilar, bra förare och ett bra team – nu skärper vi till oss. Nykomlingen Frank Stippler hör till de stora överraskningarna i STCC. Han imponerade på Sturup, har testat på Knutstorp och är positivt inställd till banan: - Den är backig, kurvig och tekniskt kluring som gamla delen på Nürburgring, och där trivs jag bra. De andra förarna har givetvis en fördel som kan banan, men jag lär mig snabbt, säger Frank. Han är återhållsam med kommentarer om andra förare. - Det är för tidigt att säga, jag har inte mött alla på banan än (Robin Rudholm och Richard Göransson kraschade på kvalet) men jag förväntar mig ett riktigt hårt race. Frank Stippler tycker att hans depåteam, där teamingenjören André Philip och hälften av mekanikerna är nya för året, utvecklas åt rätt håll, och att de fungerar bra tillsammans. - Jag är ju mekaniker och ingenjör i botten så vi förstår varandra bra, kommunikationen är bra i teamet, säger Frank Stippler. - Vi får nu se vad BMW och Volvo har att ge, men jag och teamet är i god form inför helgen, avslutar Audis DTM- och nu också STCC-stjärnan Stippler. Ställning STCC efter en deltävling: 1. Robert Dahlgren, Volvo, 10 2. Jan Nilsson, BMW, 8 3. Johan Stureson, Peugeot, 6 4. Tomas Engström, Honda, 5 5. Frank Stippler, Audi A4, 4 6. Tommy Kristoffersson, Audi A4, 3 7. Thed Björk, Audi A4, 2 8. David Björk, BMW, 1 Totalt körs 11 deltävlingar i STCC 2007. Premiär på Sturup Raceway 22 april. Tävlingarna sänds i SVT2, Race, måndagar 22.30-23.00. TÄVLINGSKALENDER 2007: 22 april, Sturup 5 maj, Ring Knutstorp 20 maj, Mantorp Park 3 juni, Karlskoga 17 juni, Anderstorp 30 juni, Våler 15 juli, Falkenberg 19 aug, Karlskoga 2 sep, Ring Knutstorp 16 sep, Sturup Raceway 30 sep, Mantorp Park