Första pallplatsen för Stippler

- Äntligen, jag hade nästan slutat hoppas. Jag är jättenöjd. Audi/KMS tyske STCC-förare Frank Stippler strålade så glatt att regnet kunde ha slutat falla på Vålerbanan. En uppkörning från nionde till andra plats i årets mest svårkörda race var en god belöning och plåster på såren för Audis hittills otursförföljde förare. Själv hyllade han sin nye – och Mattias Ekströms - ingenjör, Alex Stehlig. - Han gjorde ett strålande jobb för mig idag. - Det här var svåra förhållanden, berättar stallchefen och en av Audis tre racerförare, Tommy Kristoffersson. Det var ett lopp som saknar motstycke. Under kvalet hällde regnet ner till e början, och vare sig Frank Stippler, Thed Björk eller Tommy kunde prestera de tider som krävdes för att ta sig till Super Pole, bland de åtta snabbaste. Stippler hade visat att farten fanns i bilen på morgonens tester, där han var snabbast av alla, med Thed på fjärde plats. - Men tajmingen stämde inte alls, vi hade gjort våra snabba varv och låg i toppskiktet, men banan torkade upp de sista två varven och plötsligt bara blåste alla förbi oss i tabellen, medan vi stod i depån, berättar Tommy Kristoffersson. Plötsligt låg Audibilarna 9, 12 och sist i kvalet. Vålerbanan är en lurig och kurvig bana, men den blev inte lättare av regnet som kom av och till med olika styrka. I depån före loppet var det lotteri i däcksval. Regnet hängde i luften så Thed och Stippler chansade på regndäck, medan många andra provade slicks på den ännu någorlunda torra banan. Audiförarna chansade rätt och Stippler visade vilken snabb och säker förare han är och körde upp sig genom fältet från nionde plats till sin första pallplats, av silvervalör, på rena halkbanan med ösande regn. - Underbart, det har varit lite motigt hittills, men nu blir det nystart, menade Frank Stippler, som till detta loppet fått en ny ingenjör till sin bil, Mattias Ekströms chefsmekaniker Alex Stehlig. - Nu funkade allt som det ska, han gjorde ett superjobb, uttryckte en nöjd Frank Stippler. Regerande STCC-mästaren Thed Björk hade inte samma lycka. Richard Göransson, som några varv senare vann sitt första lopp för året, körde på honom bakifrån och några varv senare kunde inte Thed hålla Audin på banan längre - Bilen började bete sig konstigt och blev svår att kontrollera, jag vet inte vad som gick sönder, sa Thed efter avkörningen. Tommy Kristoffersson gjorde också ett fantastiskt lopp från sin 19:e startposition och blev till slut åtta i Våler-loppet, som innebär en nystart för Stippler och Audi i poängjakten. - Men det var helt tokigt, det stod bilar över allt runt banan, så det gällde verkligen att hålla tungan rätt i mun. Resultat STCC Våler 1. Richard Göransson, BMW 2. Frank Stippler, Audi A4 3. Robert Dahlgren, Volvo, 4. Alexander Storckenfeldt, Volvo, 5. Fredrik Ekblom, BMW 6. 8 Tommy Kristoffersson, Audi A4 STCC Ställning Förarmästerskap efter sex deltävlingar 1. Fredrik Ekblom, BMW, 33 2. Robert Dahlgren, Volvo, 32 3. Richard Göransson, BMW, 27 4. Jan Flash Nilsson, BMW, 24 5. Robin Rudholm, BMW, 23 6. Thed Björk, Audi A4, 21 7. Tomas Engström, Honda, 16 8. Frank Stippler, Audi A4, 15 12. Tommy Kristoffersson, Audi A4, 6 STCC Ställning Märkesmästerskap efter sex deltävlingar 1. BMW, 56 2. Audi, 38 3. Volvo, 37