DTM Zandvoort: Mattias andraplats ökar spänningen

DTM kan inte bli mer spännande än det är just nu. Audis Mattias Ekström skar mållinjen som andre man efter rivalen Gary Paffett på den 4 307 meter långa banan på Zandvoort. Detta innebär att Gary Paffett denna gång leder med en poäng i sammandraget och spänningen är olidlig. - Det kan nog inte bli jämnare än så här. Jag skulle ha föredragit att leda med ett par poäng själv istället men det är ju bra för publiken, säger Ekström diplomatiskt. Mattias gjorde en perfekt start och kunde passera både Gary Paffett och Marcel Fässler ganska omgående. Bernd Schneider och Heinz-Harald Frentzen fick också bra start och de kom iväg som etta och tvåa tätt följda av Ekström. Första depåstoppet hade Mattias Audisportteam valt att lägga lite senare än övriga team och det visade sig att det inte var rätt denna gång. Mattias blev omkörd av de båda han kört om i starten och fick börja jaga igen. Mattias lyckades passera Marcel Fässler ännu en gång och satte igång jakten på Gary Paffett, länge låg han bakom och nosade och ville om. - Vår strategi var inte den bästa denna gång och det fick vi erfara då jag blev omkörd, men jag kunde ganska snabbt ta tillbaka en position, förklarar Mattias Ekström. Bernd Schneider som ledde tävlingen gjorde ett misstag och tappade mycket tid vilket medförde att de andra förarna klev upp en placering. Heinz-Harald Frentzen ledde länge men fick se sig omkörd av både Mattias och Gary Paffett efter många varvs kamp mot serieledarna. Dåliga depåstopp och två snabba förare bakom försvårade ytterligare för honom att behålla förstaplatsen. Kampen skulle stå mellan Mattias och Gary ännu en gång. Vid andra depåstoppet så fick Mattias några teamkamrater framför sig som han var tvungen att passera och det var inte helt enkelt. När Mattias skulle ta sig förbi Christian Abt väntade han på tillfället. - När jag såg bromsljusen räknade jag till ett sedan bromsade jag mig förbi, förklarar Mattias. Men det blev lite plåtkontakt och en vinge försvann. Då hade Gary hunnit försvinna ur synfältet och sen tappade Mattias varv efter varv och fick fokusera på att ta sig i mål som andre man med en svårkörd bil utasn vinge. Efter honom jagade Frentzen som hade fått upp farten igen och ville komma högre upp i placeringen. Han fick dock ge sig och tog en hedrande tredjeplats till meritlistan. - Det var lite svårt att köra om en teamkompis och kanske hade jag kommit före Gary om det gått lite smidigare att passera Audin först. Men jag är nöjd över lag att jag kom tvåa och vi tar nu med oss informationen till nästa race och siktar på att ta tillbaka ledningen i mästerskapet, säger Ekström. För första gången sedan 2003 var alla bilmärken i DTM, Audi, Opel och Mercedes på podiet och serien kan inte bli jämnare i toppen. 77 000 besökare kom till sanddynerna och såg sina favoriter köra i en av de tuffaste racingserierna i Europa. Nästa tävling går på Eurospeedway Lausitz och Mercedes har en poängs övertag, men Audi har visat sig starka här och spänningen mellan Mattias och Gary ökar än en gång. Missa inte det spännande loppet i Race på SVT i veckan! TV-tider SVT 2 mån 29 aug kl 22.30 Race SVT 2 tis 30 aug kl 16.40 Race DTM-Resultat Zandvoort 1. Gary Paffett Mercedes 2. Mattias Ekström Audi A4 DTM, 12,015 3. Heinz-Harald Frentzen Opel, 16,732 4. Tom Kristensen Audi A4 DTM, 20,042 5. Marcus Fässler, Opel, 20,873 6. Martin Tomczyk Audi A4 DTM, 21,120 10. Christian Abt Audi A4 DTM 03.627 8. Pierre Kaffer Audi A4 DTM 23.310 9. Manuel Reuter Opel 34.250 10. Bernd Schneider Mercedes 56.012 Ställning DTM 1. Gary Paffett, Mercedes, 44 2. Mattias Ekström, Audi, 41 3. Tom Kristensen, Audi, 28 4. Jean Alesi, Mercedes, 17 4. Mika Häkkinen, Mercedes, 17 6. Christian Abt, Audi, 16 7. Jamie Green, Mercedes, 13 8. Bernd Schneider, Mercedes, 11 9 Allan McNIsh, Audi, 10 10. Heinz-Harald Frenzen, Opel, 9 Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57