DTM Oschersleben: Full tank och full gas, nu tar jag målflaggan

Då STCC hade premiär i helgen på Knutstorp i Sverige så var Mattias Ekström med för att ge tips och stöd till sina medkollegor i Audi/KMS. Han hade äran att vara starter för tävlingen och fick sedan se två Audi A4 passera mållinjen som etta och tvåa. Thed Björk och Fredrik Ekblom. Nu tar Mattias med sig Audiflytet till DTM i helgen. – Jag hoppas att den här positiva trenden håller i sig för mig också i helgen, säger Mattias som har två nollpoängare från DTM-säsongen med sig i bagaget. Poänglösheten är något som måste brytas i helgen, annars blir chansen att vinna mästerskapet näst intill omöjlig. – Jag tänker köra flat-out och full gas hela tiden och min ambition är att passera målflaggan denna gång, säger Ekström beslutsamt. Oschersleben är en 3,667 km lång bana som varken Audi eller Mercedes har fördel av. Förra året var det en Mercedes som vann och året innan en Audi. Banan bjuder på långa svepande kurvor och några få omkörningstillfällen, vilket medför att bra depåstopp, snabb och säker körning är avgörande för om man står på pallen eller inte efter de 44 varven. Snabbast på banan har Mattias stallkompis i AudiSport, sjufaldige Le Mans-segraren Tom Kristensen, varit med en varvtid på 1.21,880 år 2004. – Det är helt OK att bara hamna på pallen efter det här racet, men utsikten är ju bäst högst upp, säger Mattias Ekström. – Och bilen är fulltankad inför helgen och teamet intrimmat, tillägger Mattias med ett leende, väl medveten om missödet med tom tank något varv före mål förra tävlingen. Förväntningarna är höga på dalmasen, för vill man vinna DTM-mästerskapet gäller det att plocka poäng och inte göra misstag, varken som förare eller team! Se DTM på TV: Se DTM live på SVT24 på söndag kl. 13.50. Nytt för i år är att SVT 24 direktsänder samtliga tävlingar! Efterhandssändning med intervjuer sker i SVT2 kl. 22.30 måndagen efter och på tisdag kl. 15.05.