DTM Norisring: Mattias Ekström trea i stenhårt race

Mattias Ekström blev påkörd ett antal gånger på Nürnbergs tuffa stadsbana Norisring på söndagen. Men Audi-föraren kämpade sig hela tiden tillbaka och blev trea, utan motorhuv och backspeglar. - Så mycket påkörningar och krascher jag var med om i detta race är mer än jag fick vara med om under hela förra året. Så jag är ganska glad över att jag lyckades passera mållinjen och få viktiga poäng till mästerskapet, säger Mattias. Sommarhettan låg dallrande och grym över Nürnberg i helgen. Förarna svettas extra mycket och koncentrationen är svår att hålla. När banan sen är 2,3 km kort och lite utav en tvättbräda gör det att varje varv är ett nytt varv med nya förutsättningar. Bromspunkter som skiljer på en centimeter avgör om man åker av eller inte. Den enda lyckan förarna har haft är att kval och race flyttats fram på grund av Tour De France som sändes direkt i tysk TV under dagen. - Man tycker man bromsar på samma ställe som förra gången men ändå beter sig bilen helt olika varje varv. Man är verkligen på helspänn varje gång, säger Mattias Ekström. Det var ett hårt race och redan i starten blev det ombytta placeringar. Det tog inte lång stund innan första kraschen blev av (Mercedes Jamie Green körde av sig själv och teamkompisen Mika Häkkinen) och en safetycar fick åka ut och samla fältet. Mattias klarade sig tack vare snabba reflexer och lite tur från att dras med i kraschen. - Det är tur att man fick lite sovmorgon idag så man var vaken, annars så hade nog min tävlingdag slutat tidigare, säger Ekström som i röran kom ända ner på tionde plats. Då safetycar gick ut passade de flesta på att gå in i depå och göra sitt första depåstopp. Tack vare att alla gick in kom Mattias i lite kö och fick ett dåligt första stopp. Detta för att mekanikerna var tvungna att ta två bilar på en gång. När racet väl kom igång igen så började Mattias kämpa för att komma upp i placeringarna, när det är som hetast så händer det som inte ska hända igen. Ännu en krasch och safetycaren fick ännu en gång åka ut och samla in fältet. Denna bana kräver mycket av förarna och ibland händer det oundvikliga. Depåstopp nummer två gjordes och denna gång gick det lite bättre än första. - När andra depåstoppet var klart och safetycaren gick in så kände jag att bilen inte funkade riktigt som den skulle. Troligtvis hade jag fått lite dåligt tryck i däcken eftersom vi åkt bakom safetycaren länge. Så jag tappade lite till de framförvarande. Men efter ett par varv funkade det bra igen och jag kunde jaga ikapp dem, säger Ekström. Det var inget lätt race för vår unge Dalkarl, för han var hela tiden jagad och blev påkörd av bakomvarande och fick ta mycket stryk under ett par tillfällen. Han lyckade skära mållinjen som tredje man och andre Audiförare efter Christian Abt på andraplats och Gary Paffet på första. När DTM gick på Norisring i helgen var det inte bara Ekström & kompani som drog stort intresse, utan även Race Of Legends. Gamla världsmästare såsom Alain Prost, Johnny Cecotto, Jody Schekter, Nigel Mansell, Mick Doohan och Emersson Fittipaldi ställde upp i ett välgörenhetsrace där vinnaren fick skänka 500 000 Euro till välgörande ändamål. För att få det rättvist så skulle förarna köra alla bilmärkena i DTM och därefter räknades ett totalresultat ihop. Vinnaren av det hela blev ingen mindre än Alain Prost. Det blev ett flertal organisationer som fick ta del av pengarna! - Jag ställde upp på racet för jag tyckte det var ett gott ändamål, sa Alain Prost efter racet. Det blev en spektakulär helg med nya och gamla legender och mycket action. Banan slog publikrekord än en gång och hela 143 000 besökare kom denna helg för att se denna show som garanterat gett dem valuta för pengarna. Mästerskapet leds nu av britten Gary Paffett som har tre poäng till godo på vår egen Mattias Ekström. Nästa tävling är i Nürburgring och där väntar en revansch för Mattias och de övriga Audiförarna. Missa inte det spännande loppet i Race på SVT i veckan! TV-tider SVT 2 mån 18 juli kl 22.30 Race SVT 2 tis 19 juli kl 16.40 Race DTM-Resultat Norisring 1. Gary Paffett Mercedes 72 varv 2. Christian Abt Audi A4 DTM 03.627 3. Mattias Ekström Audi A4 DTM 06.269 4. Allan McNish Audi A4 DTM 13.251 5. Martin Tomczyk Audi A4 DTM 13.615 6. Heinz-Harald Frentzen Opel 14.538 7. Tom Kristensen Audi A4 DTM 21.917 8. Pierre Kaffer Audi A4 DTM 23.310 9. Manuel Reuter Opel 34.250 10. Bernd Schneider Mercedes 56.012 Ställning DTM 1. Gary Paffett, Mercedes, 44 2. Mattias Ekström, Audi, 41 3. Tom Kristensen, Audi, 28 4. Jean Alesi, Mercedes, 17 4. Mika Häkkinen, Mercedes, 17 6. Christian Abt, Audi, 16 7. Jamie Green, Mercedes, 13 8. Bernd Schneider, Mercedes, 11 9 Allan McNIsh, Audi, 10 10. Heinz-Harald Frenzen, Opel, 9 Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57