DTM: Mattias hårdtestade Audin inför Spa

I helgen är det premiär för Mattias Ekström och DTM till Formel 1-banan Spa-Francorchamps i Belgien. Den 6,9 km långa banan erbjuder en variation av snabba och långsamma partier. På 24 varv ska Mattias och de övriga Audi A4 DTM-bilarna ge allt för att visa vilka som är snabbast på denna bana. Mattias och Audistallet har varit nere i Frankrike och testat bilen hårt i två dagar för att lära sig mer om hur den beter sig och om det går att göra ytterligare justeringar. Hittills har stallet inte nått de önskvärda placeringarna, och det är en bidragande faktor till specialtestet. Man vill visa att DTM-segern inte är någon slump och att Audi är den snabbare bilen på banan. - Det är dags att ge igen, vi har lärt oss mer vad vi kan göra med bilen och vi kommer att köra hårt för seger, säger Mattias Ekström beslutsamt. Det är en ny bana vi åker på och förutsättningarna är lika för alla så jag ska visa att jag inte kan glömmas bort bara för att jag inte vunnit två race i rad, säger Ekström och småler. I förra racet visade Mattias att en bra chaufför kan köra till sig en bra plats trots ett drive-through straff och att en framskärm på karossen som försvann i närstriden med James Green och medförde sämre aerodynamik. Med perfekt taktik och teamwork i depåstoppen kan man kan tjäna in tid och passera konkurrenter. - Vår taktik var riktigt bra i senaste tävlingen så tack vare den och min körning så kunde jag klättra upp i placeringarna och bli fyra, säger Mattias Ekström. Nu återstår det bara att se om testerna har gett resultat och att Audi-förarna är på topp inför årets tredje DTM-tävling, på söndag i Belgien. Det återstår att se om folk kommer vallfärda till denna legendariska bana återstår normalt brukar det vara mycket publik vid DTM-arrangemang. Vid premiären på Hockenheim kom 116.000 totalt den helgen. Renodlad racing med tuffa närstrider ute på banan ger valuta för pengarna. - I Belgien gäller det att kriga och ta hem så mycket poäng som möjligt, säger en taggad Mattias Ekström.