DTM: Mattias Ekström poänglös i Lausitz

- Det här var inte vårt race, hela tävlingen var helt crazy. Mattias Ekström lyckades inte plocka några poäng i den tredje deltävlingen i DTM på Eurospeedway. Efter en bestraffning för ett felaktigt depåstopp blev Mattias tia i loppet. Finländaren Mika Häkkinen vann. - Det blev missförstånd i teamet på grund av att radion inte fungerade, berättade Mattias. Missförstånden uppstod i samband med en Safety Car-situation efter en kollision på banan. Mattias passade på att göra sitt första depåstopp medan Safety-bilen var ute på banan. Här uppstod lätt kaosartade scener både i loppet och i teamet. Tävlingsledningen skickade ut fler Safety Cars för att skapa rätt ordning på bilarna i loppet och radiokommunikationen mellan Mattias och teamet i depån fungerade dåligt. Mattias kallades därför in för tidigt till depån. Tävlingsledningen delade ut ett straff till Mattias att göra ett tredje depåstopp. Detta ledde till att Mattias till slut hamnade på tionde plats. - Självklart är jag besviken eftersom jag inte fick några poäng med mig. Men nu ser jag mest fram emot tävlingen på Brands Hatch. Det var den enda tävling jag vann förra året, så det ska jag försöka upprepa. Mattias har fortfarande en plats i toppen på DTM-tabellen, han är nu tvåa med 12 poäng efter Paul die Resta med 20 poäng. Resultat DTM Eurospeedway Lausitz 1. Mika Häkkinen, Mercedes, 48 varv 2. Paul di Resta, Mercedes, +1,679 3. Bruno Spengler, Mercedes, +4,175 4. Bernd Schneider, Mercedes, +8,714 5. Timo Scheider, Audi A4, +13,076 6. Jamie Green, Mercedes, +14,453 7. Mattias Lauda, Mercedes, +20,107 8. Gary Paffett, Mercedes, +23,161 9. Martin Tomczyk, Audi A4, +23,742 10. Mattias Ekström, Audi A4, 24,071 DTM-ställning efter 3 av 10 tävlingar 1. Paul di Resta Mercedes, 20 2. Mattias Ekström Red Bull Audi A4 DTM, 12 3. Gary Paffett Mercedes, 12 4. Martin Tomczyk Red Bull Audi A4 DTM, 12 5. Mika Häkkinen, Mercedes, 10 6. Bernd Schneider Mercedes, 10 7 Timo Scheider GW:plus/Top Service Audi A4 DTM, 9 8. Mike Rockenfeller S line Audi A4 DTM, 6 DTM i TV DTM-loppet visas på Viasat Sport 20/5 kl. 17.00.