DTM: Mattias Ekström kör för seger på Nürburgring

Mattias Ekström trivs på Nürburgring, den moderna Grand Prix banan som är världsberömd för sin legendariska Nordslinga, där helgens deltävling i DTM körs. Men helt nöjd är han inte – Jag älskar banan men jag saknar en seger här, och det är något jag verkligen vill ha. På söndag siktar jag på seger och att återta ledningen i DTM, säger Mattias. Det är bara halvvägs in i DTM-säsongen och kampen om ledningen i Europas hetaste racingserie hårdnar redan. Audis Mattias Ekström och Tom Kristensen ligger på andra och tredje plats och allt satsas nu på att Mattias ska ta tillbaka den ledning han förlorade i den förra, mycket turbulenta tävlingen på Norisring. Mattias Ekströms bil såg mer ut som en folkracebil än som en Audi A4 DTM, efter ett par påkörningar så var den mer eller mindre deformerad. – Jag kom ihåg när jag körde folkrace för många år sedan och Norisringtävlingen påminde mer om det än banracing. Så man får skatta sig lycklig som tog sig i mål, säger Mattias. Även förra året tappade Mattias sin ledning efter Norisring och så blev det även denna gång. Gary Paffett gick i mål som vinnare och leder nu med tre poäng inför Nürburgring. Mellan Paffett och Ekström lär det bli hårda dueller och tuffa omkörningar till helgen och Mattias kommer satsa ännu hårdare än vanligt med sin Audi A4 DTM för att återta ledningen i mästerskapet. - Förra året kom jag tvåa på denna bana och i år vill jag förbättra det resultatet. Sen vill jag återta ledningen och det är vad min och Audistallets fokus kommer att ligga på, säger Ekström beslutsamt. – Men det är otroligt jämnt i DTM i år och man måste ha en helt perfekt inställd bil för att kunna klämma ur den sista hundradelen av en sekund från bilen. Och det är bara då man kan vinna, förklarar Mattias Ekström. Nürburgringbanan har haft en otrolig uppgång sedan Formel 1 återvände hit 1995. Stora ombyggnationer de två senaste åren har lett till en säkrare och rymligare depåväg. Legender har skapats på denna bana som är väl balanserad med sina snabba sektioner och tajta kurvor över krön och nerför backar. En bana som bjuder på det mesta! – Det är en bana som är både rolig och tuff att köra och man får verkligen kämpa sig igenom den, säger Ekström. På söndag är det dags för bataljen mellan i DTM och de kommer att köra för fulla läktare. Ett fåtal biljetter finns kvar på lördagen medan tävlingsdagens biljetter är slutsålda. När målflaggan har svingats får vi se om en svensk åter igen är i ledningen i DTM-mästerskapet. Ställning DTM 1. Gary Paffett, Mercedes, 44 2. Mattias Ekström, Audi, 41 3. Tom Kristensen, Audi, 28 4. Jean Alesi, Mercedes, 17 4. Mika Häkkinen, Mercedes, 17 6. Christian Abt, Audi, 16 7. Jamie Green, Mercedes, 13 8. Bernd Schneider, Mercedes, 11 9 Allan McNIsh, Audi, 10 10. Heinz-Harald Frenzen, Opel, 9 TV-tider SVT 24 Sön 17 juli kl 17.30 SVT 2 mån 18 juli kl 22.30 Race SVT 2 tis 19 juli kl 16.40 Race Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57