DTM Le Mans: Thed Björk 16:e i kvalet

Thed Björk imponerar stort i sin debut i DTM, Europas tuffaste racingserie. I sin första körning någonsin i DTM-Audin var Björk trea på fredagens testkörning på Le Mans-banan oinför DTM-tävlingen på söndag. I kvalet blev han 16:e man och Mattias Ekström tia. På lördagförmiddagens testkörning halkade han ner till 14:e tid medan Audis andre svensk, Mattias Ekström, bara var några hundradelar efter snabbaste Jamie Green. Men under lördagens kvalificering till tävlingen hade varken Audis andre svensk, Mattias Ekström, som kör i Audis fabriksteam eller Thed Björk, som hastigt fått ersätta skadade italienaren Kiesa i privat-Auditeamet Futurecom TME: - Det var ju inte direkt någon toppendag för min del men det är imorgon det gäller och då ges ingen pardon, säger Ekström efter kvalet. - Thed och jag får ge järnet imorgon och visa vad svenskt stål är gjort utav, säger Ekström. Thed Björk sög i sig allt han kunde av erfarenhet och kunskap i depån för att kunna åstadkomma en bra DTM-debut. - Jag har haft så roligt och det är så häftigt att köra de här bilarna. Jag är så jäkla nöjd! Men det hade varit ännu roligare om man kunde varit med i toppen på kvalet, men det var inget jag räknade med eftersom jag är rookie här, skrattar Thed. - Nu kommer jag ladda inför morgonens race och jag tänker inte vika en tum i racet utan det är max attack som gäller för att markera revir, sa Björk bestämt. Kvalresultat 1. Bruno Spengler 1:30.486 2. Tom Kristensen, Audi A4, 0.032 3. Mika Häkkinen 0.367 4. Jamie Green 0.576 5. Christian Abt, Audi A4 0.603 6. Alexandros Margaritis 0.838 7. Pierre Kaffer, Audi A4, 0.890 8. Martin Tomczyk, Audi A4, 0.997 9. Bernd Schneider 0.182 10. Mattias Ekström, Audi A4, 0.421 11. Heinz-Harald Frentzen, Audi A4, 0.757 12. Frank Stippler, Audi A4, 0.894 13. Timo Scheider, Audi A4, 0.899 14. Daniel la Rosa 1.014 15. Stefan Mücke 1.083 16. Thed Björk, Audi A4 1.520 17. Jean Alesi 1.560 18. Susie Stoddart, 1.825 19. Mathias Lauda, 1.950 20. Vanina Ickx, Audi A4 2.326