DTM Lausitz: Mattias fyra efter straff

Mattias Ekström hade bråttom från sin fjärde startposition på Eurospeedway Lausitz. Lite för bråttom. Efter närkontakt med James Green straffades han av en drive through, ramlade till 12:e plats, men körde till slut upp sig till en fjärde plats i andra deltävlingen av DTM. Audis Tom Kristensen tog andraplatsen. Efter en otroligt jämn helg där förarna har skiftat plats efter träning och kval så kunde slutligen den unge britten Gary Paffet ta pole position före nykomlingen James Green. I andra ledet fanns Mattias Ekström på en fjärde plats och snett framför honom stod Mika Häkkinen som trea. - Mitt superpolevarv kändes bra men tyvärr så räckte det inte till pole denna gång, sade Ekström. Starten är alltid den mest dramatiska delen, då ingen vet hur många som kommer kollidera och åka av banan. När det röda ljuset släcktes så fick Gary Paffet en flygande start och kunde åka på utan att behöva kämpa i första kurvan. Mattias fick visa sina muskler och mycket bestämt visa att han skulle fram. Han lyckades hålla sin startposition och började jakten på de övriga Mercedesbilarna. Efter ett par varv och hårda duster och närkontakter med James Green, som täckte den snabba Audi A4:an, fick Mattias ett drive through straff som medförde att han fick köra sakta genom depån som straff. Det kostade hon många placeringar. - I stridens hetta blev det lite närkontakt och jag fick en påbackning för det. När det är race så laddar man alltid fullt och ibland händer tyvärr sånt här, sade Mattias efter tävlingen. Efter att ha rasat ner i placeringarna fick Mattias börja jaga och försöka köra upp sig från en plats i mittensektionen av förare. Med två väl planerade depåstopp lyckades Mattias plocka placering efter placering. - Vi försökte planera in depåstoppen så att jag skulle kunna få köra fritt och hämta igen placeringar, säger Ekström. Framme i täten fick Paffet åka fritt utan störande trafik, följd av Mika Häkkinen och stallkamraten Tom Kristensen i Audi A4, som efter en bra start plockat placeringar och var uppe på en tredjeplats. Efter snabba stopp och en järnvilja så lyckade Kristensen ta sig förbi Häkkinen och höll den placeringen in i mål. Bakom denna topptrio kom Mattias efter en hård kamp mot tiden och konkurrenter in som fjärde man, samma placering som i starten. - Efter allt som hänt så får en fjärdeplats var okej men det hade varit roligare att fightas i toppstriden med de övriga, säger Ekström lite småbesviken. - Men jag tänker inte ge mig. Till nästa race finns vi på banan igen och vi tänker göra allt för att visa att vi är att räkna med, tillägger Mattias. Nästa tävling går i Belgien på Spa-Francorchamps, som för de flesta DTM-förarna är en ny bana vilket gör att än en gång så kommer det bjudas på spänning och dramatik. En jublande publik på 78 000 besökte DTM denna gång, det var en folkfest som gav folk valuta för pengarna i form av förstklassig racing. Resultat, DTM Eurospeedway Lausitz, deltävling 2, 1 maj 2005 1. Gary Paffett, AMG-Mercedes, 1:03:21.071 2. Tom Kristensen, Audi Sport Team Abt, Audi A4 DTM, + 04.472 3. Mika Häkkinen, AMG-Mercedes, +06.075 4. Mattias Ekström, Audi Sport Team Abt Sportsline, Audi A4 DTM , +34.856 5. Pierre Kaffer, Audi Sport Team Joest Racing, Audi A4, +35.284 6. Frank Stippler, Audi Sport Team Joest, Audi A4 DTM, +42.299 7. Jean Alesi, AMG-Mercedes, AMG-Mercedes, +45.719 8. Stefan Mücke, AMG-Mercedes, +51.612 9. Christian Abt, Audi Sport Team Joest Racing, Audi A4 DTM, +51.639 10. Laurent Aiello, Opel Vectra, +54.376 Ställning i DTM 2005 efter två deltävlingar 1.Gary Paffett 18p 2.Jean Alesi 12p 3. Mattias Ekström 9p 4. Tom Kristensen 8p 5. Mika Häkkinen 7p 6. Bernd Schneider 6p 7. Christian Abt 5p 8. Pierre Kaffer 4p 9. Frank Stippler 3p 10. Jamie Green 3p 11. Stefan Mücke 3p DTM från Eurospeedway Lausitz sänds på TV i Sverige: Söndag 1 maj: SVT 24 Sport, kl 18.00-19.00. Eurosport, 23.00, Motorsport Weekend Måndag 2 maj: TV2 Race, kl 22.30 Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57