DTM Lausitz: Mattias Ekström tillbaka i DTM-ledning!

DTM: Mattias Ekström startade från femte plats men avancerade och vann söndagens race på EuroSpeedway Lausitz. Efter första depåstoppet ledde han med 0,7 sekunder före värste konkurrenten Gary Paffett. Paffett var sen hack i häl på Mattias hela vägen in i mål. - Att åka två-tre varv med en bil så tätt bakom är ganska ok men ett helt race är en annan femma. Jag skulle vilja mätt min puls genom hela racet och jag är ganska säker att den hade nog samma siffor som min hastighetsmätare, säger Mattias Ekström. Mattias tog därmed tillbaka ledningen i DTM-mästerskapet men det är fruktansvärt jämnt. Ekström leder med en enda poäng före Paffett med två tävlingar kvar att köra. Mattias var missnöjd med sitt superkval, han hade andra bästa tid i kvalet och kände att det fanns lite till att ge men det ville sig inte riktigt och han gjorde några små misstag så en femteplats blev det i superkvalet. Men Gary Paffett gjorde också en dålig superkvaltid och hamnade bakom Mattias på en sjunde tid. - Jag var nöjd med mitt kval men superkvalet gick inget bra och jag fick en femteplats. Enda trösten var att Gary gjorde också ett dåligt superkval och fick en sjundetid. Målet var ju att vara före Gary, säger Ekström. Mattias fick en flygande start, tog två placeringar och var uppe och nosade på dem framför sig. Bakom Mattias hade även Gary Paffett gjort en bra start och låg i ryggen på Mattias vid första kurvan. - Jag kom iväg bra och hade det funnits mer utrymme hade jag nog tagit en till i startkurvan, säger Mattias Ekström. Efter att ha kommit ut som trea i första kurvan så började kampen om poängen mellan Gary Paffett och Mattias Ekström. Både gjorde ett tidigt och snabbt depåstopp, vilket gjorde att de passerade de två framförvarande bilarna och placerade sig etta och tvåa. - Det var ett perfekt första depåstopp och jag tackar grabbarna i teamet för det, säger Ekström. Efter det första depåstoppet distanserade sig de två gentemot de övriga och hade ett eget race utan inverkan från andra förare. Gary Paffett låg tätt bakom Mattias hela tiden och det pendlade mellan en och två tiondelar dem emellan. Det andra depåstoppet gick lika bra för båda förarna och det skapade ingen ny situation mellan de båda. Gary hade en snabbare bil mot slutet och Mattias var tvungen att var ännu mer vaksam för att inte bli passerad. Gary körde så hårt han kunde men lyckades inte passera. - Det är svårt att köra om men ännu svårare att hålla i bakom en lika duktig förare på en sån här bana med snabba kurvor. Jag försökte mitt bästa för att komma om men Mattias gjorde inga misstag och jag fick nöja mig med en andra plats, sa Gary Paffett efter racet. - Jag valde att köra lite långsammare utan misstag, snarare än att försöka åka ifrån Gary och eventuellt göra misstag. Jag vet att det är svårt att köra om här och jag höll tempo nog för att Gary inte skulle klara av att passera mig, fast han visade sig i backspegen varje varv och kurva, säger Mattias. Åter i mästerskapsledning och två race kvar på året så kommer Mattias nu åka hem och ladda batterierna för nästa drabbning som blir på den turkiska banan i Istanbul. Notis: 1 På lördagen hölls ett annat race mellan rivalerna Gary Paffett och Mattias Ekström och det var i radiostyrda bilar. Tre race skulle avgöra vem som var bäst, Eurospeedway, Istanbul och finalen i Hockenheim var det som skulle köras om, precis som i verkligheten. Resultaten uteblev inte för vare sig Mattias eller Gary Paffett. Det visade sig att de var lika jämna där som i tävlingarna. Mattias vann de två inledande racen och Paffett det sista. Notis 2: Laurent Aiello, Mattias Ekströms gamla teamkamrat höll en presskonferens efter kvalet på lördagen och talade om att han kommer sluta med racing efter det här året och lägger hjälm och skor på hyllan. Han har haft en 25 år lång karriär och kände att det var dags. Han vann DTM 2002 med assistans av Mattias och tackar nu för sig. Resultat Lausitz DTM 1. Mattias Ekström Audi A4 DTM 48 varv 2. Gary Paffett AMG-Mercedes C-Klasse +00.401 3. Tom Kristensen Audi A4 DTM +03.062 4. Laurent Aiello Opel Vectra GTS V8 +04.756 5. Manuel Reuter Opel Vectra GTS V8 +06.082 Ställning förare DTM efter Lausitz 1 Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline 69 2 Gary Paffett DaimlerChrysler Bank AMG-Mercedes 68 3 Tom Kristensen Audi Sport Team Abt 47 4 Mika Häkkinen Sport Edition AMG-Mercedes 22 5 Jean Alesi AMG-Mercedes 20 6 Heinz-Harald Frentzen Stern Team OPC 17 7 Christian Abt Audi Sport Team Joest Racing 16 Ställning märkesmästerskapet DTM efter Lausitz 1 Audi 164 2 Mercedes 148 3 Opel 39 TV-tider Sön 18 sep 22.30-23.30 SVT 24 Motor: DTM Mån 19 sep 22.30-23.00 SVT 2 Race: DTM Ons 22 sep 15.05-15.35 SVT 2 Race: DTM Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57