DTM inför Norisring: Jakten på pallplatser fortsätter!

Till helgen fortsätter DTM-säsongen på stadsbanan Norisring. Under föregående tävlingen på Brands Hatch, England, tog Mattias Ekström sin första vinst för året. Han klättrade därmed i förarmästerskapet från elfte plats till femte. Nu är siktet inställt på de två framförvarande Mercedes-förarna och tredjeplatsen i mästerskapet. - Mitt mål just nu är att ta så mycket poäng som möjligt i helgen och kunna plocka in på Bruno Spengler och Jamie Green, säger Ekström beslutsamt. Norisring är en temporär stadsbana som byggs upp enbart för DTM-serien, gator spärras av och folk vallfärdar till tävlingen för att se rafflande dueller och spektakulära depåstopp. Banan mäter bara 2300 meter och förarna kommer att köra 74 varv. Precis som under förra tävlingen på Brands Hatch kommer kval, strategi, förare och depåstopp avgöra vem som står som vinnare på söndag. - Det är en väldigt krävande bana fysiskt och psykiskt, så det gäller att förbereda sig väl inför detta, säger Ekström. På Brands Hatch fick vi se vikten av att vara i rätt kondition. Jamie Green tappade fokus för en hundradels sekund och blev direkt passerad av Ekström. Norisring är inget undantag, en solig dag gör att det blir som en finsk bastu i cockpit. Förarna svettas 4-5 liter och koncentrationen försämras om man inte är vältränad. Och det ser ut som att det kommer att bli ordentligt varmt, väderprognoserna lovar strålande sol och upp emot 30 grader. - Det är synd att vi inte har AC i bilen, för det skulle behövas när det är varmt, säger Mattias Ekström skämtsamt. Tävlingarna på Norisring är kända för att alltid locka mycket publik. Förra årets tävling hade 143 000 besökare och fortsätter det fina vädret till helgen så kommer det bli minst lika många i år. Tävlingen kommer för ovanlighetens skull inte köras mitt på dagen, utan man kommer att starta loppet halv sex på eftermiddagen. Tävling innan tävlingen På fredag kväll kommer Audi-teamet att ha en båt tävling mellan förarna. Fina priser utdelas till mekanikerna som byggt båtarna. Materialet som båtarna är byggda av är papper, så räkna med en och en annan blöt racerförare! Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57