DTM inför Le Mans: Revanschsugen Ekström laddar fullt

Le Mans är ett namn som väcker spännande minnen hos motorsportfans runt om i världen. Banan är mest känd för 24-timmarsloppen som körs en gång varje år sedan 1923. I helgen är det dags för DTM att gästa banan. 39 varv ska köras runt den 4 180 kilometer långa Bugatti-slingan, som är en del utav den längre 24-timmarsslingan. Att vinna Le Mans 24-timmars har ett högt värde hos racingförare och banan har skapat flertalet legender som med otroliga körningar skrivit in sig i historieböckerna. Audi-stjärnan Tom Kristensen är en utav legenderna då han har vunnit tävlingen sju gånger tillsammans med Audis extremt framgångsrika Le Mans-stall. Kristensen återvänder till van mark, medan det är första gången någonsin som vår supersvensk Mattias Ekström besöker banan. - Jag ser verkligen fram emot att få köra på denna historiska tävlingsbana som är ny för mig i tävlingssammanhang. Tom Kristensen har däremot grym koll på banan så han får ge mig lite tips om hur man kommer runt på snabbast möjliga sätt, då jag är lite ”rookie” här, säger Ekström glatt. Under förra DTM-tävlingen i Barcelona hade Ekström segervittring efter en stark uppkörning genom fältet. Men ett omtvistat domslut efter en incident med mästerskapsledaren Bernd Schneider gjorde att Ekströms segerchanser försvann. Efter ”drive through-straffet” fortsatte Ekström det höga tempot och körde upp sig till fjärde plats efter att ha grundlurat Bruno Spengler och passerat denna i en av årets snyggaste omkörningar. - Det var ett tufft domslut i Barcelona och nu vill jag ta min revansch i Le Mans! Jag kommer att ladda fullt hela helgen, säger Ekström bestämt. Bernd Schneider har en stor ledning i mästerskapet, men ännu är inget avgjort. Mercedes-föraren leder mästerskapet med 18 poäng framför Kristensen. Två tävlingar är kvar och maximalt 20 poäng finns att vinna. Kristensen har inte gett upp även om chanserna är små. Bakom honom jagar övriga förare som alla vill förbättra sina positioner i mästerskapet, däribland Ekström som haft en tung säsong. Svensken ligger för närvarande på sjätte plats i mästerskapet med åtta poäng upp till fjärde plats.