DTM Hockenheim: Lättare Mattias kan ta Audi till seger

På söndag inleder tyska Audi Sport och Mattias Ekström årets racingsäsong i DTM med premiärtävlingen på Hockenheim i Tyskland. Efter förra årets motgång och en andraplats 2005 är siktet nu inställt på en ny mästartitel för Mattias och Audi Sport, som vann DTM 2004. - Ja, i år känns det som vi har gjort allt vi kan så jag ser fram emot den här DTM-säsongen med ännu större glädje och motivation. Varför då? - Bilen är förbättrad på många punkter, den är stabilare, har bättre aerodynamik och stötdämpare och den har känts bra på testerna. Har du också förberett dig annorlunda i år? - Ja, jag har också förbättrat mig både fysiskt, psykiskt och lärt mig bättre kost. Jag har tränat på att koncentrera mig och ha bättre fokus, så jag kan lättare koppla av och koppla på när det behövs. Jag har tränat mer och har gått ner fyra kilo och fått en starkare nacke. Fyra kilo lättare Mattias, då blir du några tiondelar snabbare alltså? - Ja, haha, vi har jobbat hårt inför den här säsongen för att ta mästerskapet från Mercedes. Bilarna är så maximalt utvecklade nu efter de nya reglerna att det blir en tuffare konkurrens där förarnas kompetens blir mer avgörande. Det passar mig. Till premiären på den 4 574 km långa Hockenheimbanan väntas över 100 000 åskådare komma för att se Mattias Ekström, Tom Kristensen och de tio Audi-bilarna i fyra Audi Sport-team möta de senaste två årens mästare Gary Paffett, Bernd Schneider och tio Mercedes. Är Gary Paffett din värste konkurrent? - Nej, men konkurrensen är tuff och siktet är inställt på att köra ifrån dem allihop, det är inte så noga vilka som kör. Vad är unikt med Hockenheim? - En intressant bana där det är svårt att hitta rätt inställningar eftersom den både har extremt snabba högfartskurvor och skarpa lågfartssvängar där man behöver mycket grepp. Vi vet inte hur vi står i förhållande till konkurrenterna än.