DTM Brno 5/6: Finnkampen har börjat.

Det är knappt nio månader sedan Mattias Ekström säkrade mästerskapstiteln i DTM i Brno i Tjeckien och till helgen återvänder han dit för att än en gång köra om de översta pallplatserna. Det vill Mika Häkkinen också. Rena finnkampen, alltså. Årets mästerskap är jämnt efter tre tävlingar och fyra förare ligger inom två poäng. Det är Gary Paffet, Mattias Ekström, Mika Häkkinen och Jean Alesi. Men det ligger ännu en Audi och lurpassar bakom dessa herrar. Tom Kristensen är enbart fyra poäng bakom ledaren och efter helgen kan detta ha ändrats om en hel del. - Detta är en bana med ljuva minnen, säger Mattias Ekström. Brno-banan är 5,403 km lång och har många kurvor och kommer att slita hårt på däck och material. Inställningarna blir ännu viktigare till denna tävling då många av kurvorna är långa och kräver mycket av fjädring och stötdämpare. Alla racingdata har teamet samlat på sig från föregående race och det kommer att behövas när Audiförarna ännu en gång satsar allt för att försvara ringarna i 30 varv. - Den körning och de tester vi gjort med vår nya Audi A4 DTM är värdefulla för vår fortsatta tävlingsverksamhet och har stor betydelse till varje race, säger Mattias ingenjör Alexander Stehlig. Mattias säkrade DTM-titeln förra året med en förstaplats och Tom Kristensen körde till sig andraplatsen och såg till att Audi fick med sig mer poäng till finalen. Till helgen kommer motståndet att vara ännu hårdare då övriga märken vill ha revansch. Mika Häkkinen har t.ex. visat att han kan anpassa sig till bilen och serien och har varit med i toppen i början av säsongen. - Det blir ingen lek och vi kommer att kämpa för varje tiondel och hundradel. Jag ska ge allt, för jag vill högst upp på pallen för att få smaka på känslan jag hade här förra året när jag tog hem titeln, säger Ekström. Vid förra tävlingen var det ett Nordiskt mästerskap på Belgiska Spa-Francorchamps, kanske kan det bli så igen. Om inte annat så kanske vi får se en ”Finnkamp” i motorsportmiljö – Mika mot Mattias - där vi får följa dessa herrar under året, som slåss om poängen. Två mästare ska visa vem som är bäst.