DTM Brands Hatch: Mattias Ekström vann på bra strategi

En bra och fungerande strategi, snabba mekaniker, bra körning och lite tur; Det är en mix man måste få att funka för att vinna en DTM tävling. Mattias Ekström har haft en hård inledning på säsongen och hade enbart skrapat ihop två poäng inför denna tävling. Men på Brands Hatch satt första segern för året i DTM. För att inte ramla bort från mästerskapet var Mattias tvungen att ta poäng och gärna många på Brands Hatch i England. Mattias tester gick bra och bilen funkade utan problem. Han kvalade som fjärde förare, enbart 29 hundradelar från ettan Tom Kristensen. - Vi har haft en bra helg, jag gjorde ett bra varv men det räckte inte ända fram till pole position, säger Ekström. Då det gröna lyset tändes i tävlingen gjorde Mattias en bra start och lyckades ta sig förbi Heinz-Harald Frentzen som startade som trea och satte genast upp jakten på framförvarande Jamie Green och Tom Kristensen. De körde mycket jämnt och distansen mellan dem förändrades inte så mycket. Men Mattias valde att göra ett mycket senare depåstopp än de andra så han fick fritt fram att köra och kunde på så viss sätta bra tider och knappa in tiden på Green. - Vi hade valt att lägga depåstoppen så sent som möjligt för att få fritt fram att köra snabba varv och för att kunna ha bättre däck på slutet då de andras däck börjar ”koka”, säger Mattias. Mattias båda depåstopp gick klockrent och med den strategin lyckades han ta in tid på framförvarande Jamie Green. Då det var 17 varv kvar fick ledande Tom Kristensen problem med framvagnen och var tvungen att köra åt sidan och bryta. Mattias hade då knappat in på Jamie Green så att det enbart skilde två sekunder dem emellan. - Jag försökte köra jämnt och snabbt hela tiden och jag fick höra av min ingenjör att jag tog in på Jamie hela tiden så det gav mersmak, för jag ville ifatt och om honom, säger Ekström. Det var däremot väldigt tråkigt för Tom att han var tvungen att bryta då han ledde, tillägger han. Med intensiv körning och 40 graders värme i bilen måste gäller det att inte tappa fokus, för då gör man misstag! Jamie Green gjorde detta och kom ut för långt i kanten med sin bil och åkte av på gräset men kunde styra upp bilen direkt igen. Men det lilla misstaget gjorde att Mattias kunde passera honom och gå upp i ledningen. Mattias ökade sedan sin ledning varv efter varv och höll den ända in i mål. - Det var kanske inte den roligaste segern i karriären men det var däremot en vinst jag känner att jag förtjänade, avslutar Ekström. Med en bra strategi och ett bra teamarbete lyckades Mattias Ekström åter igen ta sig upp på prispallens högsta plats. Han tog in några poäng på de övriga och är inte borträknad i mästerskapet. Nästa tävling går på Norisring, som också är en kort bana och bjuder på mycket action och snabba depåstopp. Tävlingsresultat 1. Mattias Ekström 1:03:31.829 2. Jamie Green 1:03:37.786 +05.957 3. Bernd Schneider 1:03:45.666 +13.837 4. Martin Tomczyk 1:03:49.663 +17.834 5. Christian Abt 1:03:51.396 +19.567 6. Jean Alesi 1:03:53.587 +21.758 7. Bruno Spengler 1:03:57.842 +26.013 8. Alexandros Margaritis 1:04:07.012 +35.183 9. Pierre Kaffer 1:04:07.863 +36.034 10. Timo Scheider 1:04:08.101 +36.272 Mästerskapsställning 1 Bernd Schneider 30p 2 Tom Kristensen 26p 3 Jamie Green 19p 4 Bruno Spengler 14p 5 Mattias Ekström 12p 6 Heinz-Harald Frentzen 11p Martin Tomczyk 11p Mika Häkkinen 11p 9 Jean Alesi 9p 10 Alexandros Margaritis 8p 11 Christian Abt 4p 12 Timo Scheider 1p Se DTM på TV Se DTM live på SVT24 på söndag kl. 13.50. Nytt för i år är att SVT 24 direktsänder samtliga tävlingar! Efterhandssändning med intervjuer sker i SVT2 måndag kl. 22.30 och tisdag kl. 15.05. Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57