Debut i Detroit: Audi Roadjet Concept

Under North American International Automobile Show visar Audi nu en studie som fått namnet Roadjet Concept och som är en syntes av Audis nuvarande formspråk och ett helt nytt interiörkoncept. Audi Roadjet Concept har också flera innovativa elektroniska system som inom de närmaste åren kommer att finnas i serieproduktion. Även drivlinan är helt ny – en 300 hk stark 3,2 FSI-motor ger en mix av prestanda, kvickhet och effektivitet. Dessutom är det premiär för en sjuväxlad Direct Shift Gearbox-växellåda, som installerats tillsammans med den längsmonterade motorn. Utseendet hos denna fyradörrars kombisedan är en ny tolkning av Audis designspråk. Karaktäristiska detaljer är en dynamisk kilformad front med den typiska single frame-grillen och två stora luftintag under stötfångaren. Det höga skulderpartiet som ger bilen en känsla av kraft och säkerhet är också typiskt för en Audi. Audi Roadjet Concept har dessutom en stor fönsteryta, som förstärker känslan av ljus och rymd inuti kupén. Dynamiklinjen i tröskelhöjd ger, tillsammans med skulderlinjen, bilen tydligt horisontella proportioner och man får en känsla av att den ligger tight mot vägbanan. Detta är en effekt som också märks i akterpartiet: breda hjulhus, den trapetsformade bakluckan och diffusorn under stötfångaren med integrerade utblås understryker den sportiga karaktären hos Audi Roadjet Concept. Rymlig mellanklassare Med längden 4,70 meter och bredden 1,85 meter har Audi Roadjet Concept storleken hos en typisk mellanklassbil. Men dess höjd på 1,55 meter och hjulbas på 2,85 meter resulterar i ett markant ökat utrymme för passagerarna. Såväl högre sätesposition som generöst ben- och axelutrymme för de fyra individuella sätena ger ett utrymme i toppklass. De åkande i studien kan också njuta av en ljudanläggning från Bang & Olufsen med 14 högtalare och effekt på mer än 1000 watt. Skulle de åkande vilja samtala får de hjälp av Digital Voice Support som genom mikrofoner och bilens högtalaranläggning ”stöttar” rösten så att alla i bilen hör lika bra. Passagerarna kan också utnyttja det vidareutvecklade MMI-systemet där alla har var sin bildskärm och bland annat kan titta på TV under färd. Samtidigt kan de passa på att njuta av en kopp färsk espresso. Roadjet har nämligen en Espressobryggare installerad mellan de bakre stolarna. Klarar man sig utan Espresso kan man använda skensystemet mellan stolarna för att bekvämt montera till exempel en bakåtvänd barnstol istället. Solskydden är borta i Roadjet, istället har vindrutan så kallad Vari-Light teknik som kan reglera rutans toning utifrån behovet för att minimera bländning. FSI, DSG och quattro En vidareutvecklad version av Audis sexcylindriga 3,2-litersmotor med FSI direktinsprutning tjänar som kraftkälla för Audi Roadjet Concept. Tack vare ett fast insugningsrör och Audis innovativa ventillyftssystem Audi Valve Lift system som anpassar lyfthöjden till behovet, utvecklar motorn 300 hk vid 7 000 varv/min och ett vridmoment på 330 Nm vid 4 500 varv/min. Denna motor står inte enbart för prestanda utan också för dragkraft och bett i kombination med en linjär kraftökning hela vägen upp till önskad hastighet. Varvtalsstoppet kommer inte förrän vid 7 500 varv/min. Audi Roadjet Concept är den första modellen där den sportiga Direct Shift Gearbox, DSG, kombineras med en längsmonterad motor och quattro permanent fyrhjulsdrift. Växellådan är sjuväxlad och byggd med erfarenheterna från Audi A3 och TT. Den kombinerar fördelarna hos en manuell växellåda med kvaliteterna hos en modern automatväxellåda. Resultatet blir ett överlägset körkoncept. quattro-driften är baserad på den nya Torsen-differentialen med normalfördelningen 60 procent bak och 40 procent fram. I extremfall kan upp till 80 procent av kraften fördelas till den axel som har bäst grepp. Dynamikchassit med fyrlänksframaxel och självspårande trapetslänksbakaxel bidrar till mycket goda köregenskaper och åkkomfort. Studien rullar på 20-tumshjul med däck av dimensionen 245/45 R 20. Inställbara stötdämpare och Audis nya styrsystem Audi dynamic steering med variabel utväxling används nu för första gången. Flera innovationer En innovation som bidrar till ökad körglädje är Audi drive select. Detta system gör det möjligt för föraren att förvälja olika helt oberoende körinställningar genom ett enkelt knapptryck. Tre lägen – ”komfort”, ”dynamisk” (normalläge) och ”sport” – förändrar styrningen, dämpningen och växlingsresponsen samt även motorns karaktäristik. Audi drive select skapar därmed möjligheter för vitt skilda körupplevelser i en och samma bil, helt beroende på förarens önskemål. Roadjet Concept har också fått ett helt nytt system för kommunikation mellan fordon. Systemet bidrar till ökad säkerhet, men även bättre ekonomi och bekvämlighet. Det är ett resultat av ett samarbete om en standard inom bilbranschen och är baserat på dataöverföring mellan fordon i trafiken, via ett WLAN-nätverk. Denna teknologi öppnar upp nya horisonter: den gör det möjligt att utnyttja data om trafikflödet vilket bidrar till en genomtänkt körstil som gör att man undviker trafikstockningar och som till och med kan hjälpa till att förhindra olyckor. Upplänkning mot stationära nätverk kommer att bli verklighet inom de närmaste åren. På så sätt kan man tänka sig att föraren till exempel kan få hjälp med att inte bara hitta en ledig parkeringsplats, utan även att reservera den före ankomst. Audi Roadjet Concept är förvisso en studie, men den gläntar på dörren inför en mängd innovationer som kan förväntas från Ingolstadt inom en inte alltför avlägsen framtid. Bilder finns på www.audi.se / Presscenter / Bildarkiv / Modeller / Roadjet Concept Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2004 såldes mer än 779 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter drygt 24 miljarder euro och har 53 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk informationschef Audi Sverige, tel 08-553 896 57 eller 070-35 896 57