AudiSports racingmotorchef Ulrich Baretzky: Vi måste satsa mer på Audis STCC-team

Ulrich Baretzky vandrar längs depårakan och studerar de uppställda STCC-bilarna. Åtta potenta bilmärken och stall med starka fabriksstöd. Audisports chef för racingmotorer, och huvudkoordinatorn för racingmotorer inom VW-koncernen, är lätt bekymrad av det han ser. - Det här är en svår situation. Vi har lång erfarenhet, 1993 – 1999, och ett stort kunnande på tvålitersmotorer och Supertouring som vi kan använda ännu mer, och det finns ett behov för att vi satsar mer här i Sverige. - Det krävs ett rejält commitment från Audis marknadsavdelning i Tyskland att satsa på STCC och lokal racing där vi har en bra marknadspotential. Audi/KMS i Sverige har inte fått det stöd från oss de borde haft i år, fokus har legat på Le Mans, DTM och Seat i ETCC och jag ska ta upp detta hemma i Tyskland när jag kommer tillbaka. Vi ska ligga i täten. Racingmotorchefen Baretzky är imponerad av det svenska STCC-fältet. - Det är många bra team och bilar som har utvecklats mer än vi det senaste året, därför tycker jag att Audi/KMS ändå hänger med bra, men vi kan inte vara nöjda eftersom vi inte är i topp. Sedan förra säsongen, till vilken AudiSport och Audi/KMS-teamet nyutvecklade och körde den framhjulsdrivna A4:an till seger i STCC, har inte så mycket utvecklats vidare. AudiSports satsning på DTM och ETCC har tagit mycket resurser. Till den fjärde deltävlingen på Mantorp Park levererades nyutvecklade motorer till Fredriks och Tommys bilar. Hur stor skillnad är det? - Det är ett antal små förändringar och någon effektökning, men vi har fler idéer och en hel del kvar att göra. Vi väntar på en del delar för ytterligare några nya små justeringar och därefter har vi en större insats att göra längre fram i år och nästa år då vi ska utveckla motorn mer i testbänk. Den framgångsrika FSI-tekniken kan komma att användas, precis som i LeMans. Enligt Ulrich Baretzky finns det en del synergier att göra från SEATs motorutveckling. Motorerna är i stora delar lika, men det finns skillnader, bl a i borrning/slag, topplock och insugsrör, och framförallt har SEAT haft det politiska beslutet att satsa på internationell racing, ETCC, vilket gett dem resurserna att utveckla motorer och bilar. - Men svenska Audi-stallet har en bra bas, nu måste vi se till att utnyttja synergierna och att få ett långsiktigt commitment från Audis marknadsavdelning att ge resurser till lokal touringracing i Sverige, Frankrike och Italien och där vi kan sälja bilar på racing. Det faktum att Ulrich Baretzky och en kollega från Audisport är i Sverige och följer STCC-tävlingen på Mantorp Park för första gången är en tydlig indikation att det är en viktig fråga ända ner i Tyskland. Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas. Läs mer om Audi på Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57