Audiförarna laddade inför DTM-säsongen

Efter lyckade försäsongstester på Mugello i Italien 10-12 mars, där Audiförarna var bland de snabbaste i alla väderförhållanden, är förväntan stor inför säsongsstarten av DTM-mästerskapen som går av stapeln på Hockenheim i Tyskland den 13 april. Den nya Audi A4 DTM fick för första gången bekänna färg mot konkurrenterna på Mugello i Italien. Testet är dock inte primärt tänkt för att sätta de snabbaste tiderna, viktigare är att förarna får chansen att lära känna den nya bilen ordentligt. DTM-mästaren Mattias Ekström var givetvis på plats i sin nya Audi A4 DTM som i år pryds med nr 1. – Under testdagarna utsattes vi för alla typer av väder vilket var perfekt för det här testet då det ger oss möjlighet att pröva en hel del olika set-ups. Det bästa är dock att säsongspremiären kommer allt närmare och hela teamet är väldigt laddade inför tävlingen på Hockenheim, säger Mattias Ekström. Den nya Audi A4 DTM som internt kallas för ”R14”, presenterades på Genèvesalongen och är den fjärde generationens A4 DTM från Audi. Inför årets säsong har mycket arbete lagts på aerodynamik och viktreducering. Den inre friktionen i motorn har ytterligare sänkts vilket gör att den har fått mer effekt och en bättre vridmomentskurva. Innan tävlingsdebuten på Hockenheim, kommer den nya A4 DTM ha avverkat tusentals kilometers testande, varav flera uthållighetsprov. Nästa ITR-test äger rum i Oschersleben veckan innan DTM-presentationen i Düsseldorf den 6 april.